Kan men in een auto tijdens een steile afdaling terugschakelen?

Ik ben geen ervaren bergrijder maar hoor wel eens dat je in de zelfde versnelling naar beneden moet als daar je mee boven bent gekomen. Nu is het ook mogelijk dat er een langzame klim is en een steile afdaling. Ook is mij ooit verteld dat eenmaal onder het afdalen het niet meer mogelijk is om terug te schakelen als een te hoge versnelling gekozen is.
Als ik dan in een afdaling zit met haarspeldbochten etc. ben ik natuurlijk reddeloos verloren als ik hem uit z'n 3 trek en niet meer in z'2 kan. tot voor kort reed ik een MB Diessel en was dat nooit een probleem omdat die voldoende op de motor remde, maar momenteel rijd ik een benziene en dat is een groot verschil in motorremkracht.

Mijn vraag is dus, als ik in een afdaling met haarspeldbochten zit en de snelheid loopt op, is het dan mogelijk om terug te schakelen.of wat anders te doen in zulk een geval. Graag alleen antwoorden van ervaren afdalers.

6 jaar geleden
in: Vervoer
6.7K
ronron1212
6 jaar geleden
Een afdaling zie je meestal wel aankomen want daar staan verkeersborden voor langs de weg.
TurfGraver
6 jaar geleden
Je hebt ook nog een rem.
Om deze te ontlasten rem je ook op de motor af. Terugschakelen kan gerust (iets meer rem gebruiken eerst).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En als je dan remt ook gewoon echt remmen en niet een klein beetje half zacht proberen bij te remmen
svetivlas
6 jaar geleden
Remmen die heet zijn werken niet meer. Al trap je het pedaal door de bodem heen, een oververhitte rem doet niks meer. En, dan ook zijn de rapen gaar.
Oké, bijremmen kan, maar hoe lang houden de remmen dat vol?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goed voor de bocht remmen en terug schakelen dan laat je hem in die stand staan indien de volgen de bocht er al snel aankomt hou het toeren tal op zo max 4000 bij een benzine schakel anders door en dan weer in de remmen voor de bocht beperk het remmen door optijd terug te schakelen Maar rij niet met slippende koppeling Probeer zo gelijkmatig mogelijk te rijden
svetivlas
6 jaar geleden
@kapperkort. Heldere en duidelijke (reactie)!!!!!!!!
Thecis
6 jaar geleden
@svetivlas
Hete remmen doen het inderdaad niet meer. Maar dan heb je langdurig heel hard geremd. Met een vrachtwagen kan dit snel voor komen en zij rijden daarom ook heel langzaam naar beneden (die remmen op de motor).
Met een gewone auto als je hard remt, kunnen je remmen inderdaad ook overhitten, maar dat is als je continu een beetje remt. Als je 1x goed remt, sta je gewoon stil (of je rijd aanzienlijk langzamer). Vanuit daar kun je langzaam remmend op de moor naar beneden rijden. Liever te langzaam dan te snel.
svetivlas
6 jaar geleden
@Thecis
Ook dit is een heldere reactie. Met z'n allen komen we er wel uit.
Dus bij een te hoog oplopende snelheid; Door kortstondig remmen flink vertragen en terugschakelen. Dan koppeling en rem los???
En terugschakelen tijdens bovenstaande handelingen is mogelijk???
Thecis
6 jaar geleden
@Svetivlas
Het terugschakelen kan je ook zonder berg oefenen, gewoon een stuk rijden en terugschakelen. Op een berg werkt het exact hetzelfde, echter is er 1 verschil. Je doet er iets langer over om je snelheid te verlagen met het remmen op de motor dan als je op een vlakke weg zou rijden. De zwaartekracht werkt namelijk versnellend (maar niet zo erg dat je niet kan remmen). Dus inderdaad remmen met de rem, terugschakelen (gewoon nog even remmen want anders rol je weer sneller omdat je je koppeling intrapt), koppeling los laten (afhankelijk van hoe snel je gaat, etc, kan je motor natuurlijk flink wat toeren gaan maken en dus wat lawaai), verder afremmen en tegelijkertijd koppeling loslaten en langzaam rem los laten (niet te langzaam, hoeft niet, maar ook niet in 1 keer los laten). Je zou ook ergens in de buurt een heuveltje of ventweg naast een "snelwegbrug" kunnen opzoeken en proberen. Dat is een veilige omgeving. Dan kan je ook eens oefenen met gewoon de auto naar beneden laten rollen terwijl de auto in z'n 2 staat. Niet remmen, geen koppeling intrappen. Je zult zien dat de auto rustig op de motor remt (als het goed is, wel paraat zijn met de rem natuurlijk ;-) ) Hier nog een extra uitleg:
https://itstillruns.com/drive-downhill-manual-transmission-3390878.html En een filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=Kd9YyzOQ-qM
(wordt pas interessant na ca 2 minuten). Dit filmpje is weliswaar met een automaat, maar het geeft het motorgeluid wel goed weer alsook het terugschakelen. Wellicht dat het helpt.
svetivlas
6 jaar geleden
Dat ga ik dan zondag eens in de praktijk brengen in Limburg.
Eerst de Cauberg en dan een eindje verderop de Keutenberg 22%.
Ja ik heb weinig vertrouwen in de motorremkracht van benzinewagens.
mijn 200 D had 25 atmosfeer per cilinder en deze benzine maar amper 10.
Als ik dan via de "51" Trier (D) binnenreed ging dat in z'n 4 en hoefde ik gewoon pij de haarspelden kort iets bij te remmen. Voor het eerst in 35 jaar rijd ik nu een benzinewagen en heb er geen ervaring mee in klimmen en afdalen.

Het beste antwoord

Inderdaad is het een vuistregel dat je een helling in de zelfde versnelling opklimt en afdaalt. Maar als je de helling niet kent, weet je ook niet welke versnelling je moet nemen.

Het hangt er ook een beetje af welke auto je hebt en of je auto 5 of 6 versnellingen heeft. En of het een lange helling of een korte helling is.

Omhoog is vaak geen probleem. Als je auto het niet meer trekt, ga je een versnelling terug. Desnoods naar de 1. Bij omlaag moet je wat meer inschatten.

Vaak staan er borden voor de helling. De hellingsgraad (%) geeft je een indicatie van wat er komt. Bij meer dan 10% hou ik doorgaans de tweede versnelling aan. Anders is de 3 vaak prima. Terugschakelen kan altijd, maar zorg dat je toerental niet te hoog is. Met 4000 rpm in de 3 moet je niet zomaar teruggaan naar de 2. Dan moet je eerst remmen.

Remmen doe je kort en krachtig. Niet de hele helling afdalen met je rem half ingetrapt. Want als je dan een noodstop moet maken, zullen je remmen echt oververhit raken.

Het kan helpen je een beetje aan te passen aan het andere (plaatselijke) verkeer. Hou hun snelheid aan en kies de versnelling die daar het beste bij past.

Wees vooral niet te bang. Een auto kan veel hebben. Vaak zijn er ook vluchthaventjes waar je even kunt bijkomen of je auto kunt laten afkoelen. In acute nood kun je nog naar de vangrail sturen om de auto te laten remmen. Dat wil je niet, want je beschadigt je auto; maar het is altijd nog beter dan in een ravijn te storten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
svetivlas
6 jaar geleden
Een uitgebreid antwoord dat alle vraagtekens oplost. Mijn Dank.

Andere antwoorden (1)

Als je merkt dat je in de afdaling meer versnelt dan wenselijk is, dan is het een kwestie van even flink de voet op het rempedaal (tot je weer op het gewenste toerental zit), en dan een versnelling terugschakelen. Vervolgens rem én koppeling los.
jc54
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Juist @jc54 ++
Ivana
6 jaar geleden
Plus.......