Is een kentekenplaatlampje handig op de scooter?

Het is niet verplicht (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/brommer/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-regels-voor-de-verlichting-en-reflectie-op-mijn-bromfiets-brommer) maar stel je voor dat je in de nacht zou rijden met je scooter/brommer en de agent vertelt je dat je kentekenplaat moeilijk te lezen is in het donker, dan zou je in principe dus wel een boete kunnen krijgen van 90 euro, toch? (http://www.boetes.nl/boetesoverzicht/verkeer-op-de-weg/bromfiets/eisen-aan-voertuig/diversen/niet-goed-leesbare-kentekenplaat/) Klopt deze beredenering, zoja: waarom zijn die lampjes dan niet alsnog verplicht zoals bij een motor of auto?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (1)

Nee hoor. Jou beredenering klopt niet. Als een agent jou kentekenplaten niet duidelijk kan zien doordat het donker is, dan komt dat niet doordat jij in gebreke bent want kentekenplaatverlichting is immers niet verplicht op die voertuigen. En dat het donker is kun jij niets aan doen. Een ander verhaal is het wanneer het kenteken niet duidelijk leesbaar is doordat het bijvoorbeeld besmeurd is met modder. Of omdat het te ver is omgebogen. Deze beide gevallen zijn jou wél toe te rekenen.