Waarom zijn vrachtauto's in Engeland vaak smal en hoog?

Ik heb de indruk dat de afmetingen van vrachtauto's in Engeland anders zijn dan in Nederland. Zijn ze inderdaad smaller en hoger, en zo ja waarom is dat?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
12.8K
Reddie
5 jaar geleden
Naar aanleiding van een subjectieve indruk gaat niemand een reden verzinnen waarom.
Dan moet je minstens met harde gegevens komen.

Het beste antwoord

Vrachtwagens in Engeland zijn inderdaad vaak opvallend hoog.
Dat hangt samen met het feit dat er geen wettelijke hoogtelimiet geldt. Er is alleen een soort breed gehanteerde norm om niet hoger dan 4,9 m te gaan. Als je daar onder blijft, kun je op het Engelse wegennet vrijwel overal terecht.
Op het continent kom je al gauw in de problemen als je hoger bent dan 4 meter; 20 EU landen hanteerden reeds in 2010 een hoogtegrens van 4 meter voor internationaal verkeer, en de EU streefde toen ernaar om die waarde algemeen geldend te maken.
Bron: http://www2.hw.ac.uk/sml/downloads/logisticsresearchcentre/BritainwithoutDouble-deckLorries%28finalreport%29.pdf

Zelfs de Engelse dubbeldekkerbussen reiken met 4,38 à 4,58 m niet zo hoog als de hoogste vrachtwagens. https://en.wikipedia.org/wiki/Double-decker_bus

Verder zijn in die opzet (ik heb het nu weer over hoge vrachtwagens) laadruimtes met een tussenvloer daar veel in gebruik, en dan kun je uiteindelijk per trucklengte veel meer beladen pallets meenemen totdat het gewicht beperkend wordt. In een enkeldeks belading zit je met een praktische grens omdat te hoog beladen pallets anders onstabiel worden, en/of de hoge stapels dozen elkaars gewicht niet verdragen. Dus men wil voor vervoer dat niet naar het continent gaat graag die grote hoogte blijven kunnen toepassen.
Tussenvloeren op het continent maken speciale constructies met een erg lage laadvloer noodzakelijk, anders wordt de gewenste hoogte van beladen pallets weer niet gehaald.

Kortom: die veel grotere hoogte in Engeland bestaat echt. En die hangt historisch deels samen met het aloude gebruik van dubbeldekkerbussen (al reiken die zelf niet helemaal tot 4,9 m):
“Tall trucks, up to 4.9 metres high, are now a common sight on Britain’s roads. They are almost unique to the UK. Few, if any, countries have road infrastructures that can accommodate these vehicles. _Partly because we have double-deck buses in this country, height clearances at bridges and tunnels are relatively high._ Indeed, there is actually no legal limit on the height of a truck in the UK, though by ‘custom and practice’ 4.9 metres has been adopted as the maximum height of a trailer.” (bovenaan p.3 van de bron; vrij vertaald: Hoge vrachtwagens tot 4,9 m zijn typerend voor het VK door de als norm aanvaarde grotere vrije hoogte, en die hing vanouds samen met het gebruik van dubbeldeks bussen.)
5 jaar geleden
Bordensteker
5 jaar geleden
Wat de breedte betreft nog dit: Engelse vrachtwagens zijn tegenwoordig veelal even breed als hier op het continent, en dat hangt samen met het gebruik van gestandariseerde palletafmetingen. En containers. Het is in Engeland wel gebruikelijker dan hier om trailers en vrachtwagens via de zijkant te beladen, met overlangs een smalle balk hoog in de huif of het dak in het midden, waar de spanbanden aan hangen. Dan hoef je pallets niet met een heftruck langs elkaar van achteren naar voren te beladen (wat daar met een heftruck alleen toegestaan is indien de trailer er voor gecertificeerd is), en dan kan de zijwand met een zijzeil zonder staanders en planken iets dunner uitvallen dan bij een vaste ‘kastenwagen’ met echte zijwanden, waarbinnen de pallets niet stijf tegen elkaar aan gezet kunnen worden, althans, er moet nog iets bewegingsruimte overblijven. Maar in het algemeen gaat het dan om een miniem verschil; het is echt de duidelijk grotere hoogte die opvalt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord