Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen diesel en kerosine?

Het schijnt vrijwel hetzelfde te zijn, chemisch gezien (ik heb het dus *niet* over de belastingen en accijnzen).

Kan ik kerosine in mijn dieselauto doen? Kan een vliegtuig op diesel vliegen?

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Vervoer
34.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geïnspireerd door GVF cryo?
Cryofiel
13 jaar geleden
Hoe raad je het zo...?   ;-)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het verschil zit hem in de vluchtigheid (verdampingstemperatuur) van de verschillende brandstoffen. In een distillatiecolom (tijdens het distilleren van ruwe olie)worden de brandstoffen opgevangen en gescheiden op hun vluchtigheid. Kerosine is meer vluchtig dan diesel dus zal ook hoger in de colom van de distillator komen. Het hoogste in de colom is LPG en het laagste is het residu (teer) Dmv. een katalisator kan uit het residu (teer) nog benzine worden gewonnen. (kraakbenzine).Het lijkt mij niet verstandig om kerosine in je dieselauto te gebruiken omdat dit net als benzine vluchtiger is. Evenmin heb ik nimmer een vliegtuig aan de dieselpomp zien hangen omdat diesel een te hoge viscositeit heeft en niet optimaal verbrandt zal worden in een motor welke ontworpen is voor kerosine.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Diesel, kerosine en Jetfuel (JP4) lijken erg op elkaar.
Ja, je dieselauto loopt ook op kerosine, maar dat geeft geen voordelen. Behalve misschien als het héél erg koud is. Diesel gaat dan vlokken. Een scheut kerosine helpt dan...
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Qua samenstelling is de diesel wat vetter.
Je kunt gerust kerosine in je auto doen, alleen krijg je dan meer rookontwikkeling.
Omgekeerd kun je geen diesel in een vliegtuig doen.
Diesel is dan ook zwaarder dan kerosine.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan best hoor; diesel in een vliegtuig. Heeft alleen wel nadelen tov prijs (diesel is duurder) en vriespunt (diesel vlokt bij hogere temperaturen). Maar zo'n vliegtuigmotor die lust dat wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok,ik dacht echt van niet. Weer wat geleerd!
Kerosine is iets schoner dan diesel. En toch goedkoper als diesel..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie niet zo waarom iemand hier een duimpje naar beneden bij zou zetten?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dan diesel
Diesel is diesel en kerosine is petroleum.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding