waarom zijn moderne civiele vliegtuig vlak aan de onderkant?

zie bijvoorbeeld de A320neo.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (1)

Zo’n gedeeltelijk vlakke onderzijde is doorgaans nodig voor het opbergen van het landingsgestel.

Ik zal het uitleggen aan de hand van de grotere A300 romp.
Bij de A300 was er geen sprake van een vlakke onderzijde, want dat vliegtuig heeft ten eerste een grotere rompdoorsnede, en bovendien is de cabinevloer extra hoog in de romp aangebracht teneinde onder de cabinevloer dezelfde baggagecontainers te kunnen gebruiken als destijds al bestonden voor de DC-10 en Lockheed TriStar. Door die hogere vloer passen de ingeklapte hoofdlandingsgestellen vrijwel* precies binnen ronde contour van de romp – daarbij speelt ook een rol dat de A300 voor lagere gewichten is ontworpen dan de DC-10 en TriStar, en dat de A300 daardoor smallere en kortere voeten met per voet vier kleinere wielen heeft.
(*Er zitten alleen 2 kleine bobbels op elke wheel well door.)
De DC-10 en TriStar hadden hoofdpoten met grotere voeten waar veel meer gewicht op moest kunnen staan dan bij de A300.

En nu komt het: toen de A300 romp in een verlengde vorm de basis werd voor de nieuwere A330, met veel hogere gewichten, kwamen er langere wielpoten met duidelijk bredere en langere voeten onder met grotere wielen die ook een stuk verder van elkaar bevestigd zaten (langere assen). Toen paste dat landingsgestel niet meer binnen de rompcontour, de dikkere vleugeldoorvoer van de sterk vergrote vleugel zelf trouwens ook niet meer, en zodoende heeft de A330 een flinke tamelijk vlakke uitstulping waar de brede voeten (in een deels achterover gekantelde stand) alsnog helemaal in passen.

De verschillen in romponderzijde en landingsgestel zijn hier goed zichtbaar:
A300: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/02/Iran_Air_A300-600_EP-IBA.jpg
A330: http://www.airvectors.net/ava300_01.jpg

De Boeing 747 vloog voor het eerst in 1969 en die had óók al zo’n verlaagde vlakke onderzijde van het gedeelte waar de vleugel onder de cabinevloer door de romp steekt en waar de 4 hoofdlandingsgestelpoten worden opgeborgen. http://cdn-www.airliners.net/photos/airliners/1/3/3/1328331.jpg?v=v40
In bewegend beeld het uitklappen van dat landingsgestel: https://youtu.be/gyQLqycxlkQ

Zulke gedeeltelijk vlakke onderzijden hebben in principe niet met extra tanks van long range varianten te maken. Soms zijn ze behalve voor het landingsgestel tevens nodig om de vleugelstructuur die dwars door de romp heen moet gaan onder de cabinevloer te houden.
Bordensteker