mag je op een quad rijden met je trekker rijbewijs als je er een gevarendriekhoek opzet, begrenst tot 45 km/h en het verzekerd als lanbouwvoertuig?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vervoer
3K
ronron1212
7 jaar geleden
Nee dat mag niet.

Antwoorden (2)

Nee. Afhankelijk van het soort quad mag je er of niet mee op de openbare weg komen, of erin/erop rijden met brommerrijbewijs, motorrijbewijs of autorijbewijs

"Wanneer mag ik op een quad rijden?

De eisen om op een quad te rijden verschillen per soort quad. Voor quads goedgekeurd als bromfiets, gelden bijvoorbeeld de verkeersregels voor bromfietsen.

Een quad is een motorrijtuig met 3 of 4 wielen, zonder carrosserie.

Soorten quads
Er zijn 5 soorten quads:

    de quad die niet goedgekeurd is voor het gebruik van de openbare weg;
    de quad goedgekeurd als bromfiets;
    de quad goedgekeurd als driewielig motorrijtuig;
    de (zware) quad goedgekeurd als personenauto;
    de (zware) quad goedgekeurd als bedrijfsauto.

Quad niet goedgekeurd op openbare weg
Is een quad niet goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg? Dan mag u alleen op eigen terrein rijden dat niet voor het openbaar verkeer openstaat.
Quad goedgekeurd als bromfiets

Als u een quad goedgekeurd als bromfiets wilt besturen, moet u voldoen aan dezelfde regels die voor normale bromfietsen gelden:

    u moet minimaal 16 jaar zijn;
    u moet een bromfietsrijbewijs hebben;
    u draagt een helm;
    uw quad heeft een kenteken.

Quad goedgekeurd als driewielig motorrijtuig
Om op een quad goedgekeurd als driewielig motorvoertuig te mogen rijden, moet u:
    minimaal 18 jaar oud zijn;
    een helm dragen. Dit geldt niet als de quad veiligheidsgordels heeft;
    een quad met een kenteken hebben.

Verder gelden de volgende regels voor het rijbewijs voor driewielige motorvoertuigen:

    Wilt u op een gemotoriseerde driewieler rijden met een maximumvermogen van 15 kilowatt (kW)? Dan moet u rijbewijs A1 hebben.
    Wilt u op een gemotoriseerde driewieler rijden met een vermogen van meer dan 15 kW? Dan moet u rijbewijs A hebben.

Deze regels gelden sinds 19 januari 2013. Vóór die datum viel dit voertuig onder categorie B. Was u vóór 19 januari 2013 al in het bezit van een rijbewijs B? Dan hoeft u geen rijbewijs A of A1 te hebben om op deze quad te rijden.

Quad goedgekeurd als personenauto
2Om op een quad goedgekeurd als personenauto te mogen rijden, moet u:
    minimaal 18 jaar oud zijn;
    een rijbewijs B hebben;
    veiligheidsgordels dragen;
    een quad met een kenteken hebben.
U hoeft geen helm te dragen.

Quad goedgekeurd als bedrijfsauto
Om op een quad goedgekeurd als bedrijfsauto te mogen rijden, moet u: (...)"
Zie bron, ruimte op.
Computoon
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
De vraag gaat over een 'quad omgebouwd naar landbouwvoertuig'. Dat is precies de ene situatie die in jouw rijtje ontbreekt en in geval van de vraagsteller mogelijk net de ene situatie waarin hij juist wel met zijn trekkerrijbewijs mag rijden.
-
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
bedankt voor de informatie
Als je aan alle mitsen en maren en voorwaarden voldoet, dan mag het wel.
Gezien je vraag neem ik aan dat je wel een trekkerrijbewijs hebt en (nog) geen ander rijbewijs. Je zult dus niet zelf al landbouwer zijn, maar misschien je ouders wel of je werkt bij een landbouwer. Dan zou jij op hun quad als MMBS-voertuig mogen rijden, maar alleen als dat voor het werk noodzakelijk is en alleen over beperkte afstand. Niet om mee naar school te gaan dus.

"Quad als landbouwvoertuig
Wil je een quad als landbouwvoertuig gebruiken (dus zonder kenteken), dan moet je aannemelijk kunnen maken dat je een landbouwer bent. Daarnaast mag de quad niet harder dan 45 km/u kunnen rijden en als je op de openbare weg rijdt, dan mag je niet harder dan 25 km/u rijden. Rij je langere stukken dan 10 km op de openbare weg, dan wordt het al heel moeilijk om aannemelijk te maken dat je als landbouwer aan de gang bent. "
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
bedankt voor de informatie!!!