Waarom wil de NS de einddatum weten bij verlies van een OV-kaart ?

Dit naar aanleiding van de vraag: http://www.startpagina.nl/v/vervoer/openbaar-vervoer/vraag/619349/ov-kwijt-aanvragen-einddatum-vergeten

Je bent je kaart kwijt en daarmee ook je gegevens.
De NS heft die gegevens zo in een database zitten... die zij bij hen dus bekend.

Waarom vragen zij dan toch nog naar de bekende weg ?

ronron1212
6 jaar geleden
Als het een op naam kaart is kun je inloggen op mijn ov.nl en kun je zo alles vinden over je kaart.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Dat weet ik, maar de NS heeft die gegevens ook. De klant niet (Of moet moeite doen) immers de kaart is kwijt. Waarom wordt het de klant (onnodig???) moeilijk gemaakt?
ronron1212
6 jaar geleden
Zoveel werk is dat niet voor de klant even inloggen en je weet de datum.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Daar denkt mijn oma heel anders over.... Maar afgezien van dat: het is ook niet veel werk om 3x een rondje om de tafel te lopen, maar toch zouden we het vreemd vinden wanneer de NS dit zou eisen. Het op moeten zoeken van reeds bekende gegevens is niet veel anders, lijkt me.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Maar voor dat dit op een hele discussie uitloopt...: de vraag is waarom de NS naar reeds bekende gegevens vraagt ? Niet of die gegevens wel of niet te achterhalen zijn en of dat veel werk is of niet.
tinus1969
6 jaar geleden
Ik vermoed: Unieke identificatie.

Antwoorden (1)

Dit is om dezelfde reden als waarom ook wel eens om je geboortedatum wordt gevraagd, of om je postcode, of ook de vervaldatum bij een creditcard: om jou (danwel je kaart) te identificeren. Het weten ervan vereist bezit van de kaart of toegang tot de accountgegevens.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Het invoeren van een kaartnummer en naw-gegevens lijken me meer dan voldoende bewijzen dat je de kaart bezat.
Juist bij verlies zal vrijwel niemand nog de einddatum weten.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
"Het weten ervan vereist bezit van de kaart..." Het gaat om een VERLOREN kaart. Als dit de werkelijke reden van de NS is, dan is het niet handig van de NS. Juist de eigenaar kan niet meer bij de gegevens op de kaart, maar wel de (on)eerlijke vinder.
ronron1212
6 jaar geleden
Het weten vereist niet het bezit van de kaart wel als het een anonieme kaart is anders kun je hem gewoon op je eigen pagina terug vinden. Veel mensen laten echter ook verlopen kaart gewoon staan vandaar ook denk ik de vraag van de ov.
SimonV
6 jaar geleden
Zonder bronnen had het antwoord in dit geval beter kunnen beginnen met "Ik denk dat...". ;-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je begrijpt dat zo'n site gemaakt wordt door programmeurs. In sommige opzichten zijn deze mensen vaak heel intelligent, maar in andere opzichten soms niet. Kortom, foutje.