Waardoor knipperen de achterlichten van bussen?

Het gaat om gewone stadsbussen diei geparkeerd staan, met draaiende motor, en daarbij de lichten aan hebben.

De gewone achterlichten van die bussen lijken heel snel te knipperen - in ieder geval sneller dan tien keer per seconde.

Een dieselmotor werkt via zelfontsteking, dus spanningsdalingen door de vonken van de bougies kunnen niet de oorzaak zijn van het geknipper.

Wat dan wel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Een paar GV-ers zaten dichtbij het goede antwoord met de knipperende LED's. Maar LED's moet je nooit op wisselspanning aansluiten. En dat doen ze dan ook niet.
Wat ze willen is dat de LED's feller oplichten als je remt.
Dat is niet mogelijk met een verhoging/verlaging van de spanning, want dan gaan ze uit of fikken ze door.
Dus is daar iets slims voor bedacht: gemoduleerde laagspanning. In de verte een heel klein beetje te vergelijken met een dimmer voor AC, maar dan toch heel anders.
Als de LED normaal moet oplichten krijgt ie smalle piekjes spanning aangeboden, als ie fel moet branden brede pieken. Het nadeel is dat dit altijd flikkert als je niet recht in de led kijkt. Het voordeel is dat ze heel blijven.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hee, super, dat klinkt heel aannemelijk! Twee vragen:
- Heb je een bron?
- Met welke frequentie wordt gemoduleerd?
AWM
14 jaar geleden
Ik lees hier:
http://alturl.com/bfsg
dat frequenties onder de 70 Hz nog steeds irritant zijn bij LEDS (die gloeien niet na, zoals een gloeilamp).
Ik vermoed ergens tussen de 50 en 70 Hz.

Andere antwoorden (5)

Een gok van me. Er is iets in het gebruik van het lampje veranderd.Misschien wel LED.

Toegevoegd na 1 uur:
met een ingebouw systeem van onderbreking van signaaldoorgeven.Net als in zo'n slang die je kan gebruiken met kerstmis .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gaat het om een rijdende bus, of een die bij de halte staat. in het laatste geval doen ze dat omdat ze tijdelijk stil staan om mensen in,- en uit te laten stappen. heel vaak is er een inham voor hun om te staan, maar heel vaak ook niet en ik denk dat ze het daarom doen. (midden op de weg stilstaan bij een halte).

Toegevoegd na 29 seconden:
een stilstaande bus, ik zie het al.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarschijnlijk iets te maken met het trillen van de bus door de motor. Wanneer je in de bus zit trilt deze namelijk ook licht. Dus geredeneerd vanuit dat oogpunt iets met een niet 100% vast zittend contact.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, *alle* bussen (althans, die van GVU) hebben knipperende achterlichten. Ik denk niet dat het volledige wagenpark van de GVU last heeft van loszittende contacten.
Het was mij nog niet opgevallen dat de achterlichten knipperen, maar ik kan zelf drie verklaringen verzinnen.

Mijn eerste gok was het volgende: Wanneer een lijn- of schoolbuschauffeur bij het naderen van zijn halteplaats zijn waarschuwingslichten aanzet, is het voor andere bestuurders verboden hem in te halen (zie bron). Staat de bus geparkeerd, dan mag hij zijn waarschuwingslichten niet voeren, maar ik kan me voorstellen dat je toch achterliggers wilt waarschuwen dat de bus niet rijdt. Daarom zouden de lichten kunnen knipperen.
Vond dat zelf niet heel erg overtuigend.

Daarbij kon ik me voorstellen dat het te maken heeft met een verhoogde stroom naar de lampen, omdat er wel energie wordt opgewekt, maar niet gebruikt wordt voor de aanvoering van de bus. Maar gaan leds daarvan knipperen? Ik kon dat nergens terugvinden.

Tenslotte bedacht ik dat de lichten misschien ook wel gewoon knipperen als de bus wel rijdt, maar dat je het dan niet goed ziet! In dat geval moet je je afvragen waarom je de ledlampjes (altijd) zou laten knipperen in plaats van gewoon doorlopend aan laten staan. Nou dacht ik dat knipperende leds misschien langer meegaan! Zelf vind ik die oplossing briljant, maar is er iemand die dit beter dan ik kan onderbouwen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn die lichten LED's?

Als je een LED op wisselstroom aansluit, zal hij maar de helft van de tijd aanstaan. De "D" van LED staat voor diode en die werken maar in een stroomrichting. In de andere richting staat de diode in sper (laat geen stroom door).

Misschien is dit wel de reden waarom die lichten knipperen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Werken bussen op wisselstroom dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het LED's zijn en ze knipperen, dan vermoed ik van wel...