Dit hangt met name af van de capaciteit op een traject en de vervoerswaarde. Zijn er veel reizigers maar kan het spoor niet meer treinen per tijdseenheid aan, dan zet de NS dubbeldekstreinen in.

Maar buiten die drukke tijden rijdt het materieel ook gewoon rond, omdat ander materieel bijvoorbeeld wordt schoongemaakt en er toch treinen moeten rijden.

Maar het is zeker niet waar dat de NS niet genoeg dubbeldekkers heeft. Aan een dubbeldekker kleven ook nadelen. Het is niet zo dat je 2x zoveel mensen kan vervoeren als in een gewone trein. Daarnaast kost in en uitstappen veel meer tijd en er zijn ook nog wat technische problemen.

Dus: lage treinen zijn beter, maar als niet iedereen daarin past of ze niet beschikbaar zijn, dan rijdt er een dubbeldekker.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dit is afhankelijk van het verwacht aantal passagiers op dat traject en de beschikbare hoeveelheid treinen en wagons.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
omdat er niet genoeg dubbeldekkers treinen zijn om alle trajecten te vullen...dus nemen ze eerst de drukste trajecten...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, ze nemen trajecten met korte stations, en drukte is uiteraard ook belangrijk.
Verder klopt het heel vaak niet dus er zou best een beter systeem kunnen komen.