mag je een stilstaande lijnbus inhalen over een doorgetrokken streep?

in Zeewolde zijn er om onbegrijpelijke redenen op een aantal plekken bushaltes direct aan de weg met een doorgetrokken streep. als deze passagiers laat instappen, houdt de bus stil op de weg. mogen voertuigen deze bus passeren door over de doorgetrokken streep te rijden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.2K
ItisILeClerc
10 jaar geleden
lijkt me wel, je haalt immers niet in, maar je passeert een geparkeerd voertuig
Poet
10 jaar geleden
Aan de rechterkant is geen doorgetrokken streep :-)

Antwoorden (4)

Nee, over een doorgetrokken streep mag je nooit inhalen, dat mag alleen als de lijn onderbroken is. Dus de bus, is daarop geen uitzondering.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de bus pech heeft en niet direkt zal vertrekken dan mag je wel voorbij gaan als alles veilig is maar denk er aan dat wanneer er een ongeval is , je dan steeds aan het kortste eind trekt.
Het is niet omdat een bus 5 uur zal blijven staan met pech, dat jij daar ook 5 uur moet blijven staan.
Als hangt af waarom en hoelang de bus zal blijven staan
Robby BB

Toegevoegd na 6 minuten:
Wanneer de bus stilstaat om passagiers laat in en uitstappen moet je in altijd blijven staan. Het is de bus niet toegestaan om op dat moment bv 10 min te blijven wachten wanneer ze bv voor ligt op haar schema.
Dit onder de voorwaarde dat ze daarmee de rijbaan blokkeerd
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals boven aangegeven mag dit niet. Zelfs als ik er met mijn auto stop.
Want je mag op een bushalte iemand direct laten in en uitstappen als je de bus niet hindert.

En de onbegrijpelijke reden van dit is. Dat juist inhalen van de bus gevaarlijk is. Dus verbied men het
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat mag wel degelijk. Je mag een doorlopend witte lijn overschrijden om een vaste hindernis te passeren. Een stilstaande bus wordt als een vaste hindernis beschouwd. Ook bijvoorbeeld een vuilniskar kan gelden als een vaste hindernis.
Zelfs extreem traag rijdende voertuigen (bv. < 5km/u) mag je als vaste hindernis beschouwen.