Als je een straat uitrijdt met aan het einde van de straat een drempel. heb ik dan als bestuurder van rechts voorrang?

Het gaat om een drempel vóór de t-splitsing of kruising.
Binnen dorp of stad.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vervoer
9.5K
ronron1212
7 jaar geleden
vraag is al eens gestel
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/271381/voorrang-rechts-auto-rijdt-verhoogde
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://wksonline.wordpress.com/2010/05/16/voorrang-bij-een-uitrit-constructie/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kun je vertellen wat voor drempel het is, en desnoods een foto plaatsen ? Nu blijkt duidelijk uit de antwoorden dat NIET duidelijk is of het om een drempel of een uitrijconstructie gaat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als het alleen om een drempel gaat wel voorrang, gaat het om een uitrijconstructie: geen voorrang.

Antwoorden (3)

Drempels an sich zeggen niks over voorrang, die zijn vooral om de snelheid er uit te halen.

Als er nergens haaientanden staan, of een voorrangsbord, gelden de normale voorrangsregels en heeft verkeer van rechts voorrang. Heeft de straat rechts van je haaientanden, dan heb jij voorrang (maar dan staat er aan jouw kant van de weg ook een bord dat dat aangeeft). Heb jij de haaientanden voor je neus, dan moet je verkeer van links EN van rechts voor laten gaan. Vaak staat er ook dan een voorrangsbord (omgekeerde driehoek).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
As:Dinsdag plaats ik een foto!
indien mogelijk want mijn computer gaat in de reparatie.
Als je met "drempel" een doorlopende maar verlaagde trottoirband bedoelt, is sprake van een uitrit-constructie.

Verkeer dat een uitrit verlaat, moet voorrang geven aan het verkeer van beide zijden.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is niet wat ik voor me zie als ze "drempel" zegt, maar als dat is wat ze bedoelt, heb jij gelijk. En dan staat er GEEN bord en GEEN haaientanden. (Alleen kan ik me dan als doorgewinterde bestuurder niet voorstellen waarom je je dat zou afvragen) ;-)
ronron1212
7 jaar geleden
Het is inderdaad soms heel onduidelijk straten die als uitrit eindigen. Dat is er goed opletten.
Drempels zijn er om verkeersdeelnemers te dwingen hun snelheid te matigen.
Zo’n drempel zegt niets over de voorrangsregeling. Het ligt anders als er aan het begin of het einde van een straat een drempel ligt. Als de trottoirbestrating daar doorloopt, is het een uitrit en geldt de voorrangsregeling van een uitrit. Dat noemt men een uitrijconstructie.Verkeer dat zo’n straat uitrijdt, moet dus voorrang verlenen aan het overige verkeer. Dus ook aan voetgangers die op het trottoir rechtdoor lopen.
Een uitritconstructie is een drempel die duidelijk over het voetpad en een eventueel aanwezig fietspad heenloopt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.verkeerskunde.nl/vraag-antwoord/vraag-en-antwoord/is-dit-een-uitrit-of-niet.40250.lynkx