Is een zeppelin ook een vorm van luchtballon?

Je hebt verschillende soorten luchtballon (gas, hete lucht). Maar is een zeppelin ook een soort luchtballon, of behoort de zeppelin tot een aparte groep luchtvaartuigen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vervoer
3K

Het beste antwoord

Nee een zeppelin is een luchtschip geen luchtballon.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtvaartuig

Toegevoegd na 1 uur:
Luchtvaartuigen:

Vliegtuig (een helikopter is ook een vliegtuig)
Zweefvliegtuig
Luchtschip
-zeppelin
-blimp
-halfslap, halfstar of halfstijf luchtschip,
Luchtballon
-hete lucht
-gas

Toegevoegd na 1 uur:
Een luchtschip is net als een ballon lichter dan lucht, maar vliegt op motorkracht en is gestroomlijnd, en is dus veel minder afhankelijk van de wind dan een ballon.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
Een zeppelin is officieel wel een ander soort luchtvaartuig dan een ballon, maar een zeppelin kán net als een ballon slap zijn zonder een stijf geraamte, zulke luchtschepen bestáán, en als dan ook de motor nog afslaat of de brandstof voor de voortstuwing is op, dan zie je dat er een opmerkelijke overeenkomst overblijft: ze blijven in principe drijven.
Er zijn ook luchtschepen die niet uit een langwerpige ‘worst’ met een licht gas zoals waterstof of helium bestaan, maar een uit een langwerpig ‘heteluchtballonomhulsel’, waar ook weer met een gasbrander lucht verwarmd wordt, en waar extra een voortstuwingsinrichting aan vast zit, en wat luchtroeren. Het zit zo: eigenlijk is luchtvaartuig een wat kromme benaming voor een ballon, want een ballon vaart helemaal niet. Hij drijft in principe alleen maar met de heersende wind mee, en een ballon zou hoogstens een luchtdrijftuig moeten heten. Een luchtvlot! En als je aan een (lucht)vlot een vorm van voortstuwing geeft en er dan ook bestuurbaarheid gecreëerd kan worden, dan zijn we al bij een (lucht)schip, dat vaart in en dóór de lucht, zoals een onderzeeboot vaart in en dóór het water. Als je goed naar de vissen kijkt, dan kun je al zien dat een oppervlakteschip eigenlijk maar een raar verschijnsel is. Er bestaan dus echt lucht’vlotten’ zonder stijf frame en hiermee is de overeenkomst tussen luchtballon en luchtschip qua manier van in de lucht hangen wel degelijk bestaand, ook al wordt er qua luchtvaartwet anders tegenaangekeken. http://www.cameronballoons.nl/luchtschepen
Uitgebreider behandeld in https://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_airship
Bordensteker
7 jaar geleden
Dit antwoord van MrTomaat drijft, nee, váárt alsnog in de door mij ook aangehouden richting, die ook het 'denkraam' van deze vraagsteller respecteert, en daarom een plus!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Idd en zo klopt het ook niet echt dat een gasballon onder de luchtballonen valt, het zou correcter zijn als het andersom was, maar dat heb je vaak met indelingen, op een gegeven moment komt er iets bij wat de indeling onlogisch maakt.

Andere antwoorden (2)

Het taalgebruik wordt makkelijk onnauwkeurig; daarom
-een luchtballon en een zeppelin zijn allebei luchtvaartuigen die lichter zijn dan lucht. Het verschil is, dat een zeppelin rigide is (een inwendig skelet heeft), terwijl een ballon 'slap' is. Een ballon zakt in elkaar, een zeppelin niet, als je de vulling er uit haalt.

Zeppelins worden normaal gesproken gevuld met gas (waterstof en helium); ballonnen kunnen gevuld worden met gas of met warme lucht.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Het verschil is, dat een zeppelin rigide is" Dat is geen maatstaf. Er zijn ook luchtschepen die slap worden als je de lucht eruit haalt. Een blimp bijvoorbeeld.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtschip#Soorten_luchtschepen Het verschil zit hem in de bestuurbaarheid/aandrijving (en vorm).
Nee, absoluut niet.
Een luchtballon kan omhoog en omlaag worden gestuurd, maar kan verder alleen maar met de windrichting op die hoogte mee gaan.
Een zeppelin kan middels de aandrijving (propeller) en door het roer zelf een richting kiezen om naar toe te gaan.