Mag een Fiat Panda een caravan trekken met een kentekengewicht van 850kg?

Op het kenteken van de Panda staat een geremd trekgewicht van 800kg. Die van de caravan een maximaal gewicht van 850 en een leeggewicht van 650kg.
Als ik de caravan tot maximaal 800kg doe, mag dat dan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vervoer
2.6K
Computoon
4 jaar geleden
Typ het kenteken van je auto in op www.rdw.nl en kies voor "gewichten". Dan kun je rechtstreeks aflezen wat het maximum gewicht is wat je auto mag trekken. Onderzoek voor de zekerheid of alleen rijbewijs B voldoende is of dat je BE moet hebben.

Antwoorden (2)

Neen.

De Fiat Panda mag maximaal 800kg trekken en dan moet de aanhangwagen / caravan ook geremd zijn zodat deze zelf afremt indien nodig.

Duidelijker kan het niet vermeld worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens gaat het niet over het gewicht wat daadwerkelijk getrokken wordt maar het gewicht dat getrokken mag worden en dat is in uw voorbeeld 850kg.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je mag toch er ook geen vrachtwagen rijden. Het gaat er om wat mag, het kentekenbewijs van de caravan zegt 850kg, kenteken van de panda zegt 800kg dus nee het mag niet.
Computoon
7 jaar geleden
Het gaat om het leeg gewicht + maximale laadvermogen van de aanhanger (in dit geval de caravan).
Ja dat mag. Bedenk echter wel dat ledig gewicht ook echt het ledig gewicht is van de caravan. Dar komt dus ook het reservewiel bij. Eventueel het water in de tank etc. Je zit dus heel snel aan die 800 kg.