Moet je inhalende fietsers op het fietspad voor laten gaan op een rechte weg?

Situatie: 50 km weg in bebouwde kom met aan de rechterkant een rood fietspad met onderbroken lijn. Stel een fietser wil een andere (of 2 ) fietser inhalen maar jij komt er aangereden in de auto. Moet de fietser jou eerst laten passeren voor dat hij de andere fietser mag inhalen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vervoer
2.2K

Antwoorden (2)

Twee fietsers mogen naast elkaar fietsen, meer mag niet. Als het naast elkaar fietsen het verkeer hindert moeten de fietsers achter elkaar fietsen.

Dus de fietser moet u, indien hij het rood gemarkeerde fietspad verlaat u voorlaten. Maar als autobestuurder zou ik wel erg voorzichtig zijn en mogelijke inhaalmanouvres van fietsers goed inschatten want als autobestuurder draag je een grotere verantwoordelijkheid.

Toegevoegd na 44 minuten:
Bovendien moet uitwijkend en inhalend verkeer voorrang verlenen. Als je dus iemand inhaalt mag je anderen niet zomaar aan de kant duwen, dus ook een fietser een auto niet (als dat al verstandig is).

Dit alles natuurlijk voor zover aangegeven fietspaden (dmv bij een stippellijn of doorgetrokken lijn) overschreden worden (tav van het autoverkeer)

Toegevoegd na 1 uur:
Correctie: wettelijk art. 54 RVV gezien geldt alleen ic wisselen van rijstrook als situatie waarbij voorrang moet worden verleend. Dus inhalen an sich niet.
De kern waar het om draait is dat je niet met z'n tweeen naast elkaar mag rijden als je daarbij ander verkeer hindert, dus ook niet bij alleen inhalen. De vraag is dan wat hinderen is. Als er op een paar meter afstand een auto met normale snelheid moet afremmen om de fietser te laten inhalen is er dus sprake van hinderen en moet de fietser de auto voor laten.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Stel op een driebaans snelweg. Dus drie banen voor elke richting. Auto #1 rijdt op de middelste baan. Voor hem haalt een vrachtwagen een andere vrachtwagen in. Auto #2 komt op de linkerbaan aangereden van achterop met hoge snelheid. Welke auto moet dan voorrang verlenen? Volgens jouw theorie auto #1. Ik denk toch auto #2.
Cryofiel
8 jaar geleden
Je mag niet van de middelste baan naar de linker baan gaan als je daarmee iemand flink hindert. Degene die jou inhaalt gaat voor. (Waarbij ik ervan uitga dat niemand de maximumsnelheid overschrijdt.)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Cryofiel, ik denk dat je gelijk hebt. Helaas zijn de regels zo dat er ook misbruik van gemaakt wordt. De snelle jongens die alle gaten dicht rijden. Op de snelweg dan.
In de stad zal het wel zo blijven dat wanneer je in de auto zit je ergert aan fietsers en vice versa als je zelf fietst.
De fietser heeft voorrang op jou. Hij fietst al op die positie van de weg en jij komt met de auto van achteren aangereden. Sowieso is de fietser een zwakke weggebruiker en is het oppassen geblazen voor een automobilist.
Een ander voorbeeld is dat er een auto wilt wegrijden uit een parkeerhaven evenwijdig aan de rijbaan. Dan hebt jij voorrang, omdat uitparkeren een speciale manoeuvre is.

Toegevoegd na 24 minuten:
Dit denk ik dus omdat de fietser het rode vak moet verlaten. De auto #1 in bovengenoemde voorbeeld moet ook zijn rijvak verlaten, die ook gescheiden is dmv een onderbroken streep.

Toegevoegd na 24 minuten:
Dit denk ik dus omdat de fietser het rode vak moet verlaten. De auto #1 in bovengenoemde voorbeeld moet ook zijn rijvak verlaten, die ook gescheiden is dmv een onderbroken streep.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"' Een ander voorbeeld is dat er een auto wilt wegrijden uit een parkeerhaven evenwijdig aan de rijbaan. Dan hebt jij voorrang, omdat uitparkeren een speciale manoeuvre is."' Diegene die inhaalt (de fietser) zal de auto dan toch moeten voorgaan dan? Het inhalen zou je dan kunnen vergelijken met een speciale manoeuvre? Maar volgens mij weet je het dus ook niet zeker maak ik op uit je antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Questtzz, klopt daar ben ik niet zeker van. Maar daarom is dit GV.
De fietser en automobilist zijn al op de weg en in beweging. Actieve verkeersdeelnemers. Iemand die vanuit een parkeerplaats de weg opschiet, rost zijn auto ervoor en was daarvoor een passieve verkeersdeelnemer. Vandaar mijn invalshoek.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je met je auto uit een parkeerhaven komt moet je de fietser voor laten gaan, je verricht een bijzondere verrichting waarbij je al het overige verkeer op de weg voorrang moet verlenen. Dus ook een inhalende fietser.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is mij een geval bekend dat een auto wilde wegrijden uit een parkeerplaats. Er kwam een auto met hoge snelheid aangereden. Een botsing was het geval. Aan de zijkanten. Beide auto's hadden een lekke voorband, waar ze elkaar botsten. De auto die aangereden kwam, botste vervolgens tegen een lantaarnpaal aan de andere kant van de weg. De parkeerder was fout volgens de politie. Mijn conclusie is als je maar hard genoeg rijdt, heb je wettelijk voorrang, want je wordt dan zgn afgesneden. Dit gebeurt ook wel als twee auto's op een rotonde afrijden.Als beide auto's even hard rijden, dan is de auto van rechts eerder op de rotonde, rijdt hij voor de ander, die van links komt. Rijdt degene van links heel hard, heeft ie voorrang, want die van rechts snijdt hem dan zogezegd af.
In deze vraag gaat het ook zo. Rijdt de auto nog net achter de fietser, moet hij remmen, want ten alle tijde moet je botstingen aan de voorkant kunnen voorkomen. zgn afstand houden. Rijdt je wat harder en je zit er naast en er gebeurt wat, zit je fout.