Hoe moet je zijdelings verplaatsen op een volle rijbaan?

Stel je rijd op een weg met 2 rijstroken aan de rechterkant, en aan jouw kant (de rechterkant) komt een wegwerkzaamhedenvoertuig die jou verplicht via borden op te schuiven naar de linker rijbaan.

Wat zijn de stappen die genomen moeten worden wanneer deze helemaal vol zit? Wat ik zelf zou doen is eerst kijken in de spiegels dode hoek etc. en vervolgens knipperlicht naar link aan doen zodat het overig verkeer weet dat ik er tussen wel en dus plaats voor mij zal vrij maken.

Nu heb ik met rijles altijd geleerd dat je pas richting aan mag geven wanneer je ook echt kan gaan, wanneer je dus ook de ruimte hebt om naar links op te schuiven. Nu heb je dit op een overvolle baan natuurlijk niet, en waarom zouden de weggebruikers op de linkerbaan ruimte voor mij maken als ik ze niks laat weten met behulp van de knipperlichten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste kun je een plek opzoeken in de rij naast je waar een ruimte is waar je tussen zou passen (als die er niet is dan ongeveer tussen twee auto's gaan rijden - dus met jou neus naast de achterzijde van de een en met de achterkant net voor de achterste). Vervolgens ga je net zo hard rijden als het verkeer op de baan naast je en geef je met je richtingaanwijzer aan dat je wil invoegen. Het overige verkeer ziet natuurlijk ook dat er een rijbaan minder komt en wordt geacht om voor jou ruimte te maken om in te voegen. Zodra die ruimte er is kun je invoegen. Om de doorstroming te bevorderen (en het asfalt optimaal te benutten) is het de bedoeling dat je zover mogelijk doorrijd op de baan waarop je zit.

Bronnen:
http://www.vananaarbeter.nl/voorbereidopwe...

Voorzichtig is het antwoord op jouw vraag. Het is tegenwoordig zo gevaarlijk soms met agressieve automobilisten en macho vrachtwagenchauffeurs, dat je alleen maar heel voorzichtig in zulke situaties moet zijn. >>> Agressie roept agressie op... denk daaraan, wordt niet boos, blijf rustig! <<< Antwoord : voorzichtig! Het is waar dat wat je leert met rijles eigenlijk haaks staat op wat je in de praktijk geacht wordt te doen : aangeven wat je wilt aan de andere weggebruikers [en dat zijn al die anderen die echt niet willen -ruimte maken- en het dus ook vaak gewoon niet doen!] . Ruimte maken Auto’s doen het wel, maar let op met vrachtwagens die je liever de vangrail in douwen/rijden , lijkt het wel… "wij zijn groot en zij zijn klein!" ja ja, je bent je leven soms niet zeker...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100