Hoe moet je zijdelings verplaatsen op een volle rijbaan?

Stel je rijd op een weg met 2 rijstroken aan de rechterkant, en aan jouw kant (de rechterkant) komt een wegwerkzaamhedenvoertuig die jou verplicht via borden op te schuiven naar de linker rijbaan.

Wat zijn de stappen die genomen moeten worden wanneer deze helemaal vol zit? Wat ik zelf zou doen is eerst kijken in de spiegels dode hoek etc. en vervolgens knipperlicht naar link aan doen zodat het overig verkeer weet dat ik er tussen wel en dus plaats voor mij zal vrij maken.

Nu heb ik met rijles altijd geleerd dat je pas richting aan mag geven wanneer je ook echt kan gaan, wanneer je dus ook de ruimte hebt om naar links op te schuiven. Nu heb je dit op een overvolle baan natuurlijk niet, en waarom zouden de weggebruikers op de linkerbaan ruimte voor mij maken als ik ze niks laat weten met behulp van de knipperlichten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vervoer
1.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is waar dat wat je leert met rijles eigenlijk haaks staat op wat je in de praktijk geacht wordt te doen : aangeven wat je wilt aan de andere weggebruikers [en dat zijn al die anderen die echt niet willen -ruimte maken- en het dus ook vaak gewoon niet doen!] . Auto's doen het wel, maar let op met vrachtwagens die je liever de vangrail in douwen/rijden , lijkt het wel... "wij zijn groot en zij zijn klein!" jaja, je bent je leven soms niet veilig...
Ritsuka
8 jaar geleden
Binnenspiegel, buitenspiegel, over de schouder kijken, richtingaanwijzer aan, dan van baan gaan wisselen. Zo heb ik het geleerd.
In dit geval zou ik ook gas wat los laten, dan heb je meer tijd omdat je snelheid lager is.
tinus1969
8 jaar geleden
Wat bedoel je met 'vol'? Bij normale snelheid (bij werkzaamheden car 70-100 km/uur) of bij langzaamrijdend/stilstaand verkeer?

Antwoorden (2)

Het beste kun je een plek opzoeken in de rij naast je waar een ruimte is waar je tussen zou passen (als die er niet is dan ongeveer tussen twee auto's gaan rijden - dus met jou neus naast de achterzijde van de een en met de achterkant net voor de achterste). Vervolgens ga je net zo hard rijden als het verkeer op de baan naast je en geef je met je richtingaanwijzer aan dat je wil invoegen.

Het overige verkeer ziet natuurlijk ook dat er een rijbaan minder komt en wordt geacht om voor jou ruimte te maken om in te voegen. Zodra die ruimte er is kun je invoegen.

Om de doorstroming te bevorderen (en het asfalt optimaal te benutten) is het de bedoeling dat je zover mogelijk doorrijd op de baan waarop je zit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voorzichtig is het antwoord op jouw vraag.
Het is tegenwoordig zo gevaarlijk soms met agressieve automobilisten en macho vrachtwagenchauffeurs, dat je alleen maar heel voorzichtig in zulke situaties moet zijn.

>>> Agressie roept agressie op... denk daaraan, wordt niet boos, blijf rustig! <<<

Antwoord : voorzichtig!

Het is waar dat wat je leert met rijles eigenlijk haaks staat op wat je in de praktijk geacht wordt te doen : aangeven wat je wilt aan de andere weggebruikers [en dat zijn al die anderen die echt niet willen -ruimte maken- en het dus ook vaak gewoon niet doen!] .

Ruimte maken
Auto’s doen het wel, maar let op met vrachtwagens die je liever de vangrail in douwen/rijden , lijkt het wel… "wij zijn groot en zij zijn klein!" ja ja, je bent je leven soms niet zeker...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
PoppeSchuitema
8 jaar geleden
Als je tussen vrachtwagens in moet voegen ben je waarschijnlijk eerst met een rotvaart de hele rij aan de rechterkant voorbij gevlogen en wilt op het allerlaatste moment invoegen, logisch dat "macho" vrachtwagenchauffeurs jou er niet meer tussen willen laten want door jou gedrag wordt de file alleen maar langer omdat deze van achteren af oplost. Als je zonder rechts inhalen vroegtijdig te kennen geeft dat je graag wilt invoegen zal (bijna) elke vrachtwagenchauffeur jou er tussen laten. Vrachtwagenchauffeurs zijn net mensen en ik kan het weten want ik ben er 1 van
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bovendien kunnen vrachtwagens scharen als ze plotseling hard in de remmen moeten, waardoor deze onbestuurbaar worden en er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Beter is het ruim op tijd in te voegen, wanneer je nog de ruimte hebt. Dus goed kijken wat er voor je gebeurd en daarop inspelen, op de manier die je met het lessen hebt geleerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zelfs als bestuurder van een personenauto erger ik mij vaker aan het weggedrag van medepersonenautobestuurders dan aan die van vrachtwagenchauffeurs.
Natuurlijk zit ik er ook niet graag vlak achter, maar als je wat beter kijkt zie je toch dat het meestal de personenauto is die te weinig ruimte laat voor de vrachtauto (bewust of onbewust). Als we we als personenauto's wat meer anticiperen, wat meer ruimte geven wat begrip dat een volle bak niet zo snel optrekt hebben en soms een lichtsignaaltje geven dan zal je zien dat het slechte imago toch meestal echt onterecht is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@PoppeSchuitema .. @crea .. @iHave Dat is zo , ja een vrachtwagen kan niet ineens in de remmen, maar dat hoeft ook niet altijd, echter is het nodig om mij als automobilist ... een nette ... iemand die wel afstand houdt ... iemand die niet snijdt! ... is het nodig om mij de vangrail in te willen drukken? omdat ik voordat de invoeg/uitvoeg strook ophoudt te bestaan nog voorbij die vrachtwagen wil geraken...omdat ik het zo gevaarlijk vind om achter zo'n grote vrachtwagen te rijden. Laat ik zelf maar antwoord geven: het moet nooit nodig zijn, maar is een gefrustreerde reactie van getergde mannen en vrouwen achter het wiel van de vrachtwagen... een misschien wel begrijpelijke, maar toch zo verkeerde want gevaarlijke reactie!! Maar dat neemt niet weg dat het helemaal waar is dat automobilisten in hele kleine 'kartonnen' boodschappenkarretjes of die andere in stoere sterke 'bakken' en al die andere die er nog tussen horen, vaak de gekste en gevaarlijkste capriolen uithalen om maar ikke eerst iedereen voorbij te rijden en waarom nou eigenlijk?

... waarschijnlijk omdat de meeste heel slecht rijden, geen idee hebben wat ze eigenlijk zouden moeten doen om SAFE te rijden en al helemaal niet de intentie hebben om dat so-wie-so te leren... want zij rijden geweldig! zij zijn gewoon g.o.e.d.!! Tja wat zou hier dan voor oplossing kunnen komen? Het iedereen verplichten om (a) zijn rijbewijs opnieuw te halen
(b) alle automobilisten een kwartiertje in een vrachtwagen te rijden/co-piloten om eens te zien hoe het precies werkt .. zo'n enorme lange en hoge vrachtwagen die heel anders reageert dan de zo bekende auto?
of
(c) een combinatie daarvan?
Een filmpje zou ook al helpen met verkeersongelukken, niet leuk wel educatief! Ik weet 't niet, maar op de grote weg is het steeds gevaarlijker als je niet in een hele stevige auto zit en ook nog goede reflexen/een goed reactievermogen hebt, kunt anticiperen dus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jodokus, Achter een vrachtwagen rijden is niet gevaarlijker dan achter een personenauto, als je maar voldoende afstand houdt. In het verkeer moet je keuzes maken, meestal is de beste keus op een invoegstrook, in te voegen zodra het kan en niet wachten tot het eind van de strook om nog voorbij die grote vrachtwagen te komen. Hoe verder je doorrijdt, hoe minder kansen je krijgt om gewoon in te voegen, zowel veel personenautobestuurders als vrachtwagenchauffeurs zullen als je dat niet doet, de keus maken je niet voor laten gaan, omdat het eerder wel kon. Vrachtwagenchauffeurs zitten ook niet op een aanrijding te wachten. Als je de kans krijgt, rijdt dan eens een dagje mee met een vrachtwagenchauffeur, bij voorkeur met aanhanger.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@crea Wat zeg ik nou boven jouw reactie zo'n 40 minuten geleden inmiddels?
Je herhaalt mijn voorstel , dan zijn we het dus eens, kennelijk. Overigens ik zei "Invoeg/uitvoeg" strook, ik bedoelde de 3e of 4e baan die ophoudt te bestaan , waarop alle voertuigen van deze rijbaan moeten invoegen van links naar rechts, waar de vrachtwagen soms auto's de vangrail indrukken door te veel naar links te rijden... dus niet de invoegstrook aan de rechterkant van de weg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Over het voorstel eens een dagje mee te rijden, ben ik het eens met jou, dat klopt. Invoegen vanaf een rijbaan, gaat niet anders dan vanaf een invoegstrook. Een vrachtwagenchauffeur rijdt inderdaad vaak vlak tegen de lijn aan, dat doen ze niet om de automobilist te pesten, maar om hun wagen te beschermen tegen het vuil dat op de vluchtstrook ligt, waardoor banden lek kunnen gaan en om te voorkomen dat ze in de berm belanden, waar je met een vrachtwagen niet zomaar uitkomt. Dus kort gezegd, dit doen ze om ongelukken te voorkomen.