Waarom bouwen ze nog steeds rechte roltrappen?

Naar aanleiding van de vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/roltrap-bocht.114536#597179

Het is mogelijk om een roltrap met bochten te maken. Waarom maken grote warenhuis dan geen wenteltrappen die omhoog gaan? Dit scheelt volgens mij een hoop ruimte, welke vaak kostbaar is midden in een winkelcentrum.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OOOH gebruik maken van mijn vraag om zelf kans te maken op een goeie vraag markering. Wat gemeen :P
Kimath
13 jaar geleden
Het is al eng genoeg om op een gewone roltrap te stappen, laat staan zo'n draaiende..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eng? Verklaar u nader
Kimath
13 jaar geleden
Ik vind dat zelf wel een beetje eng, en ik ken genoeg mensen die dat ook vinden. Om die eerste stap te zetten op die bewegende trede, en dan goed timen dat je middenop de tree stapt, en niet halverwege, want vlak er na gaat hij al omhoog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel heel netjes dat je de link naar mijn vraag erbij zet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag kwam in me op. Deze kan ik natuurlijk niet als antwoord geven op jouw vraag ;)

Het beste antwoord

Rechte roltrappen zijn (nog) onderhoudsvriendelijker!

Ook zijn er veel mensen die nu al met tegenzin/angst op een roltrap stappen, sommige nemen zelfs liever trap,liftof mijden situaties met roltrappen! Als je deze groep confronteert met iets nieuws zullen ze er dan nog wel gebruik van maken...

En je kan dan misschien wel ruimte besparen maar rechte roltrappen zijn heel overzichtelijk en dat is ook ontzettend belangrijk voor winkeliers en overheidsgebouwen!

Denk trouwens nog niet dat we in Nederland klaar zijn voor de roltrap om een hoekje, aangezien de meeste nog steeds niet begrijpen hoe ze een roltrap moeten gebruiken! In de meeste andere landen weet iedereen dat je rechts op de roltrap gaat staan zodat je mensen die haast hebben er links langs kunnen, in Engeland andersom, hier blijft iedereen het liefst met z'n tweeen naast elkaar staan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De bochten waarover worden gesproken gaan niet 360 graden, maar zeg 50 of 60 maximaal.

Ook is die techniek pas recent ontwikkeld. Dus wie weet wat toekomstige warenhuizen hebben!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat dit nog steeds de gemakkelijkste manier en de goedkoopste manier is.
En je hebt de mensen die er gebruik van maken midden in de winkel.
Ook op plaatsen waar ze niet perse hoeven te zijn,maar gedwongen worden langs te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kom je er bij dat het makkelijker en goedkoper is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou als je een rechte muur moet metselen,,of een ronde muur.
Dan lijkt me een rechte muur goedkoper en gemakkelijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kwestie van de steentjes steeds iets schuiner plaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar het gaat niet om een muur
Wenteltrappen zijn te gevaarlijk in een situatie van plotselinge ontruiming bij calamiteiten. Denk aan de paniek bij brand. Dan loop je niet zo lekker op een wenteltrap