Waarom wordt er file gecreëerd voor de tunnel op de A2 bij Utrecht?

Elke dag zie ik weer die matrix borden knipperen, daar gaat een 5 baans snelweg naar een 1 baans snelweg. Dit doen zij 3 a 4 km voor de tunnel op de A2 bij Utrecht... Maar de grote vraag is WAAROM? Waarom mag er geen file zijn in de tunnel, wat mij overigens sterk lijkt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (1)

Volgens Rijkswaterstaat is dat beter voor de veiligheid. Het doseren van verkeer bij tunnels wordt steeds vaker toegepast. Zo meldde de minister van Milieu en Infrastructuur deze zomer dat het verkeer in de Leidsche Rijntunnel 140 keer per maand wordt gedoseerd.

Eind jaren '90 zijn er een aantal tunnelbranden geweest in de Alpenlanden. In Oostenrijk en Zwitserland doseren ze het verkeer daarom al jaren. In Nederland zijn de tunnels veel veiliger dan die kilometerslange tunnel daar. Maar toch moeten de tunnels in Nederland veiliger en daarom mogen er geen files in staan.

Maar de VerkeersInformatieDienst (VID) is het er niet mee eens en wil dat dit verandert. Er zijn ook andere mogelijkheden om de veiligheid te vergroten. Tijdens de aanleg van de Leidsche Rijntunnel is er voor gekozen om het aantal veiligheids-systemen te beperken. De VID denkt dat als er meer geïnvesteerd was in veiligheid, een fileverbod in de tunnel niet nodig was geweest.
Amadea