krijg je een scooter rijbewijs bij een autorijbewijs 2016?

Hallo, ik word in november 2015 16,5 jaar oud. En wil dan voor mijn autorijbewijs gaan. ik mag afrijden in mei 2016 maar nu hoorde ik dat je bij het halen van je auto rijbewijs geen brommer/scooter mag besturen? ( in 2016)

Klopt dit ook aangezien ik net een scooter heb gekocht. Want dan is het toch beter om toch voor mijn scooterrijbewijs te gaan.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vervoer
1.1K

Antwoorden (1)

Die informatie is onjuist. Als je een autorijbewijs hebt (B) dan krijg je het brommerrijbewijs (Am) erbij cadeau.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ook als je een motorrijbewijs hebt (A) krijg je AM erbij.

Voor het tractorrijbewijs (T) zul je examen moeten doen. Degenen die al een autorijbewijs hadden toen het tractorrijbewijs werd ingevoerd, krijgen het erbij cadeau. Zo heeft de 'oudere garde' automobilisten, jaren geleden, ook rijbewijs E (aanhanger) cadeau gekregen bij B.
Computoon
8 jaar geleden
Computoon
8 jaar geleden
Ja. Zou dat niet het geval zijn, dan had die informatie al lang op de site van het CBR of de rijksoverheid gestaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op je 16,5 afrijden voor je auto-rijbewijs? Hoe kan dat nou... in de U.S.A. mag je met 16 jaar auto rijden, oké, maar in Nederland toch niet?! Sinds wanneer moet je niet meer 18 jaar zijn?
Computoon
8 jaar geleden
Nee, op je 16e kun je niet afrijden voor je autorijbewijs. Op je 17e wel, met 2toDrive. Tot je 18e moet er dan wel een begeleider meerijden in de auto. Maar omdat het een gewoon rijbewijs is, krijg je er Am bij en mag je dus ook brommerrijden (zonder begeleider, voor de volledigheid ).