Wanneer moet ik mijn banden balanceren?

Ik heb net een een nieuwe 2e hands autootje gekocht, maar tussen de 80-90 en boven de 120 trilt hij redelijk. Nu vermoed ik dat mijn banden in onbalans zijn. Is het noodzakelijk om zowel voor als achterbanden te balanceren of volstaat alleen voor? En wat is een redelijke prijs hiervoor?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
2.5K

Het beste antwoord

Een tip, maar geen volledig antwoord: als de trilling periodiek toeneemt en weer minder wordt (bij gelijkblijvende snelheid) dan zijn er kennelijk twee wielen aan balanceren toe. Als het steeds verandert, maar niet zo herkenbaar regelmatig om de zoveel seconden, dan zou ik aan méér wielen met onbalans denken.
Als er slechts één wiel met onbalans is, zou de trilling bij één en dezelfde snelheid nagenoeg constant moeten zijn (maar ja, dan weet je nog niet welk wiel, al is het al dan niet trillen van het stuur inderdaad een aanwijzing of het vóór of achter is).
Ik ben niet bekend met de gangbare tarieven.
Bordensteker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als die trillingen ook op uw stuur voelbaar zijn dan ligt dit aan de voorbanden, achterbanden veroorzaken nauwelijks trillingen op wagen of er moet echt zeer veel verschil zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het stuur trilt zou ik de voorwielen laten balanceren en als de auto trilt (stoel-bodemplaat) de achterwielen.