Hoge kilometstand

Ik heb een auto op het oog (een opel astra station bjr 2002), deze heeft een kilometerstand van 150000 km (nap check)
Ik vind de kilometstand wel hoog maar de vraag is; Is dit erg en waar moet je dan verder op letten.
Ik rij zelf tussen de 8000-10000 per jaar.

Alvast bedankt

Toegevoegd na 1 uur:
Het is een benzine auto

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Km stand is acceptabel.

Check adv het kenteken bij het RDW. (Nederland)
Informeer naar de onderhoudsbeurten.

(indien van toepassing) Distributieriem.
Banden , uitlaat (katalysator), verlichting, remmen, kijk of daadwerkelijk alle ramen en deuren normaal openen, sluiten en afsluitbaar zijn.

Kijk onder de auto en let op evt lekkage (motorolie en koelvloeistof)
Kijk of het motorblok redelijk schoon is.
Controleer de vering en schokbrekers.
Controleer de stuurbekrachtiging (indien van toepassing)

Bedenk dat als het een diesel is u veel te weinig km,s rijdt.
En staar u niet blind op glimmende velgen of een puike stereo.
Het gaat erom dat u nog wat jaren met die auto wil rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord! Een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De check bij de RDW laat de historie zien van de auto of motor.
WAM verzekerd, gestolen ja/neen, deel 1, tenaamstelling deel 2, BPM, Motorrijtuigbelasting, APK. Een aankoopkeuring bij de ANWB is een goed advies.
Bedenk ook waarom de auto verkocht wordt en of hij niet slechts een paar maanden op de vorige eigenaar zijn naam staat. Eis een lange proefrit.

Andere antwoorden (5)

150.000 km voor een auto van 9 jaar vind ik niet veel. Een auto houdt het op z'n max toch wel een kleine 500.000 km vol voordat hij rijp voor de sloop is (er zullen auto's bestaan die het langer volhouden maar ook die er al eerder mee stoppen). Waar je op moet letten is of de V-snaar/distributieriem recentelijk is vervangen, dat komt namelijk om de hoek kijken rond de 150.000 km en dat zijn geen goedkope reparaties als je dit laat doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
150.000 km is zeker niet veel. Distributieriem en waterpomp verdienen zeker aandacht bij de Astra. Laat de auto voor aankoop keuren door ANWB keuringen of een andere keuringsinstantie zoals Dekra of TUV
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
150000 is zeer oke. Daar kan je nog wel een tijd mee vooruit. Op google kan je informatie vinden over garages.
Ervaringen van andere mensen. Kan prettig zijn.
Verder zou ik vragen wanneer er een nieuw apk op moet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een gem. Ned. Rijd tussen de 15 en 20 per jaar dus maak een kleine rekensom en je ziet dat het een normale km stand is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die km stand is hartstikke mooi! Maar let er wel op dat de distributieriem al is vervangen, en bij en auto van 9 jaar oud kan ook het roestmonster al hebben toegeslagen..
Maak een proefrit, en luister goed. Kijk naar de remblokken, en luister naar de uitlaat, loopt de auto mooi stationair, en trekt ie ook goed in hoger toerenral (motor warm!) Kijk onder het motorblok of je geen vreemde druppels ziet hangen, en kijk ook goed of de auto geen schade heeft gehad. Dit zie je vaak door niet mooi sluitend plaatwerk of een scheefstaand stuur.
Denk er wel aan dat alles te repareren valt, maar dat het ook een prijskaartje heeft.

N.b. een NAP check zegt erg weinig over de kilometerstand. Ik heb ooit eens mijn auto op Marktplaats te koop gehad, en plotseling kreeg ik een bericht dat mijn kilometerstand was gecontroleerd door NAP en dat dit oke was. Vreemd, want mijn kilometerstand was niet na te gaan, na diverse restauraties en een wissel van teller (60.000km is niet veel voor een auto van 1970!)..