ik zag in Eindhoven bij kruisingen van wegen kleine blauwe bordjes met U en daarachter cijfers(s). wat is de bedoeling daarvan?

hebben ze iets te maken met soortgelijke bordjes in Duitsland, wat is daar bedoeling van?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (1)

Dat zijn standaard omleidingsroutes.

Stel dat ergens een belangrijke (snel)weg is afgesloten. Bijvoorbeeld door een ongeval, doordat er een boom op de weg is gevallen, of door een andere oorzaak.

Mensen die van ver komen kunnen meestal vrij eenvoudig een alternatieve route vinden.

Maar als je al in de buurt bent, is dat veel lastiger. En het is ook lastig om via de verkeersinformatie (de gesproken informatie op de radio, of de informatie op het kleine tekstschermpje op je autoradio) een omleidingsroute te adviseren. Dat wordt al gauw een ellenlange routebeschrijving die niemand kan onthouden.

Daarom zijn de standaard omleidingsroutes bedacht. Die worden aangegeven met een U en een nummer. Die U staat voor het Duitse Umleitung (omleiding).

Als er nu ergens een weg is afgesloten, kan men het verkeer adviseren: "Wilt u van A naar B, volg dan U14. Wilt u van A naar C, volg dan U27. En wilt u van B naar D, volg dan U9."

Veel sneller, veel eenvoudiger, en het scheelt een enorm gezoek.

Cryofiel
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Staan er dan ook aanwijzingen (of pijlen) op die bordjes? Op de plek van het bordje "rechtsaf", "linksaf", "rechtdoor"?
Cryofiel
8 jaar geleden
Dat zou wel moeten, anders heb je er niets aan.
Cryofiel
8 jaar geleden
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/47/Zeichen_460-30.svg https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7a/Zeichen_455-30.svg
Antoni
8 jaar geleden
Ja, dat leek mij ook logisch! (Ik ken die bordjes niet.) Dank voor de reacties en de voorbeelden! Die maken veel duidelijk.