Schade aan leenauto wie moet er betalen?

Hallo ik heb vanwege reparatie aan mijn eigen auto eenleen auto meegekregen! Ik heb hiervoor moeten betalen en heb niks ondertekend nou heb ik net met inparkeren tegen iets aangereden en zitten er 2 grote krassen op de voorkant! Wie moet dit nu betalen? Ik ben niet all risk verzekerd!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
2K
ronron1212
9 jaar geleden
Je zult je eigen bijdrage moeten betalen aan de garage. Jou auto verzekering heeft hier niets mee te maken. De verzekering van de garage wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoeveel zou dat ongeveer zijn? Het zijn 2 krassen van ong 25 cm de krassen zijn wit
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja ze zien het zoiezo want het is niet te missen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
€150 tot €500? Zijn die 2 krassen zo duur?

Antwoorden (2)

In principe jijzelf.
Vrijwel alle autoverzekeraars hebben in de voorwaarden staan dat de dekking van het particuliere voertuig ook geldt voor een vervangend voertuig. Ook in geval van reparatie of keuring van de eigen auto. Maar dan moet je inderdaad wel verzekerd zijn voor schade die je zelf veroorzaakt.

Bij een huur- of leenauto is er ook een mogelijkheid om een all-riskverzekering af te sluiten via de verhuurder. Meestal zijn leenauto’s bij de garage minimaal WA-verzekerd. Het is dus belangrijk om hier naar te vragen als je die leenauto mee neemt.

Soms strijkt een garagehouder wel zijn hand over zijn hart. Hij calculeert het al een beetje in door je te laten betalen voor de leenauto. En soms geven ze alleen maar oude gebakjes mee ;)
Ik zou er in elk geval eerlijk over zijn. Als je het niet zegt en ze komen er achter (wat ze toch wel doen) dan ben je de wel de sjaak.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als er niks over afgesproken is, lijkt mij dit voor risico van de garage. Wanneer deze een auto meegeeft, aanvaardt deze het risico dat er bij normaal gebruik wat mee kan gebeuren. Pas als er sprake is van opzet of moedwillige beschadiging dan kan de garage verlangen dat je de schade betaald. Ik begrijp dat dit bij jouw niet het geval is. Dus gewoon terugbrengen en niet zomaat betalen. Als je een huurprijs betaald heb mag je er vanuit gaan dat de garage hierin een stukje heeft meegecalculeerd voor onverhoopte schade. Succes.