Remmen moderne auto's nog af op de motor?

Van de week een Corsa uit (gokje) 2012 gereden maar deze remde amper af als ik de voet van het gaspedaal haalde. Heeft dit te maken met de nieuwe, kleinere, motoren of is dit specifiek voor dit voertuig geweest?

8 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is natuurlijk erg afhankelijk in welke versnelling je het gas los laat.
Cryofiel
8 jaar geleden
En van de vraag of je je cruise control hebt uitgeschakeld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lol@Cryo.. En of het een automaat is..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En als het een elektrische/hybride wagen is of de accu vol is , zo ja dan kan er niet meer op de dynamo werking geremd worden.
Maar brandstofauto's remmen sowieso af on de wrijvingsweerstand van de motor. Hoe beter de motor (lage weerstand) hoe slechter die de wagen afremt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@reinier
Een hybride kan altijd via z'n dynamo remmen. Het systeem zorgt er namelijk voor dat de accu nooit te vol raakt! Als dat dreigt te gaan gebeuren gaat hij een tijdje puur op z'n elektromotor rijden tot de acculading weer optimaal is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Gesp
Dat is onjuist.
Je kan lang genoeg om moeten afremmen op de dynamo om de accu vol te krijgen, met name in berg gebieden.
Tevens zullen de stekker hybrides een volle accu bij vertrek hebben waardoor ze nauwelijk elektrisch kunnen afremmen de eerste paar km. (Een volle accu mag ook niet snel geladen worden, iets wat juist wel gebeurd bij een rem actie op de elektro motor. Dat laatste ervaar ik dagelijks bij mijn eigen elektrische auto.

Antwoorden (1)

Bij een kleine motor heeft het loslaten van het gas minder merkbaar effect dan bij een sterke motor.
Maar om je vraag volledig te beantwoorden: veel moderne auto's (de hybriden) remmen in eerste instantie af via hun dynamo en laden daardoor meteen hun accu weer op. Pas bij echt krachtig afremmen wordt er ouderwets (via de remmen) geremd.