HELP..!! Mijn auto maakt een vreemd geluid direct na het starten.. Is mijn startmotor kappot..?

Volgens mij komt het geluid uit de startmotor zelf of uit die omgeving. Het geluid duurt ongeveer 1 of 2 seconden maar het is zo een hard geluid dat iedereen me aankijkt.. Schaam me dood..
Waaraan kan dat liggen..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
35.2K

Antwoorden (5)

Als je dat geluid alleen bij het starten hoort is de kans groot dat het aan de startmotor ligt. Misschien is er iets in versleten waardoor het tegen iets anders schuurt. Toch maar even naar de garage brengen dan voordat hij helemaal niet meer start.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is er iets mis met de starterkrans. (misschien 1 of enkele afgebroken of versleten tandjes)
Het kan ook zijn dat je startmotor blijft hangen en te laat terug schiet. Waardoor tijdens het aanslaan van de motor, de startmotor meer toeren gaat maken dan hij aankan. Dit geeft een gierend geluid en vervolgens een harde tik.

Het is raadzaam om dit even na te laten kijken bij een garage, want vroeg of laat houd het op.
Misschien kun je de schade nog beperken als je er optijd bij bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grote kans dat de bendix blijft hangen. Dit is het tandwieltje van de startmotor dat bij starten naar buiten beweegt en in de starterkrans van de motor valt. Als dit door vervuiling of slijtage blijft hangen gaat hij meedraaien met de motor wat een gierend geluid geeft. Vaak schiet hij wel weer los en dan is het geluid weg.

Oplossing is niet al te moeilijk, startmotor vervangen of laten repareren. Is niet een heel moeilijke klus, met een beetje kennis kun je het zelf doen. Wegbrengen naar een specialist en binnen 20 minuten sta je weer buiten met een gereviseerde startmotor. Als je naar de dealer gaat krijg je meestal een nieuwe startmotor voor je kiezen wat vele malen duurder is dan een gereviseerde (net zo goed)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, die Osssy;

Nog een mogelijkheid; als het een hoog, gierend geluid is dat met gasgeven weer verdwijnt zou het ook nog de dynamosnaar kunnen zijn. Kwestie van even spannen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk idd aan de V-snaar.
Vaak als het vochtig weer is,dus ook na een koele en vochtige nacht slipt de snaar als je start,dat maakt een gierend,hoogtonig,piepend geluid.
Laat de snaar even spannen of desnoods vervangen als er haarscheirtjes inzitten,dat is namelijk vaak de oorzaak van het makkelijker gaan slippen van een V-snaar.

Succes !!