Is de samenstelling van benzine bij prijsvechters anders dan die bij de A-merken ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
4.8K

Het beste antwoord

Alle benzines (van A-merken en B-merken) komen van dezelfde paar raffinaderijen en worden opgeslagen in “depots” vooraleer ze naar de tankstations vertrekken. De benzine van A-merken (Total, Shell, Esso, Texaco,...) verschilt van die van B-merken in die mate dat in de depots van de A-merken additieven aan de brandstof worden toegevoegd, dat is “peper en zout” voor een betere verbranding, reinigen van de kleppen,... Dezelfde A-merken beweren dat je dan minder zult verbruiken. Of dat minverbruik werkelijk is en dan ook opweegt tegen de duurdere prijs van de brandstof, daar is grote discussie over. Ik geloof dat niet.

ps. Niet alle B-merken hebben hun eigen depots. Sommige B-merken halen hun brandstoffen van depots van andere B-merken of zelfs van A-merken, maar dan wel zonder de additieven van dat A-merk :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, is hetzelfde, maar omdat ze geen dure reclamecampagnes voeren, en andere dure acties (zoals gratis dingen bij zoveel keer tanken, kunnen ze met minder winst toe

Toegevoegd na 17 uur:
Eigenlijk net zoals de A-merken en huismerken bij supermarkten en andere winkels. De A merken doen het onderzoek en de reclame, de huismerken profiteren van die kennis, zonder het zelf uit te hoeven voeren
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een andere reden voor de duurdere prijs is dat A-merken ook research doen om hun brandstoffen te verbeteren, in samenwerking met motorfabrikanten. Die research moet ook worden betaald.
anneliez
10 jaar geleden
ok ja, sorry was ik vergeten te melden
Nee de brandstof is het zelfde maar vaak kopen dit soort pompen rest partijen op dus het onderste uit de tank en er zit dan dus wat meer vervuiling in
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Restpartijen onderaan de tank... Nee hoor. Een tank wordt enkel leeg gepompt als die voor inspectie, onderhoud, werken,... uit dienst moet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou heb jaren op tankers gevaren en geloof me als we voor dit soort maatschappijen moesten varen konden we standaard naar de tank clearing toe om al het bezinksel uit de tanks te laten verwijderen en die komt echt ergens vandaan
Brandstof is het zelfde,
En er bestaan niet echt prijsvechters zoals je dit bij vliegtuigmaatschappijen ziet.
Op goedkoopstebrandstof.nl achtige website`s staan vaak de A merken ook hoog in goedkoop. De kleinere pompen moeten het vaak van service hebben, zoals stempels bij het tanken voor het autowassen, maar ze zijn vaak toch echt duurder.
10 jaar geleden
De merk-benzine is dezelfde benzine als de 'B-merk'-benzine, alleen zitten er meer additieven in de A-brandstof.(voor bescherming aan de motor ed.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch oppassen met sommige "merken".
Ik kom uit de sector en kan alleen maar vaststellen dat het vooral de pomphouder is die kan sjoemelen en die weleens minder zuivere brandstof aankoopt.
Er is op een "duistere" markt weleens brandstof te verkrijgen die niet erg gezond is voor moderne auto's. Pomphouders krijgen die tegen spotprijs aangeboden en kunnen zo heel wat winst extra boeken.
Deze brandstof is bijvoorbeeld letterlijk witgewassen diesel. (stookolie aan dewelke een zuur is toegevoegd om de rode kleur op te lossen) Bijzonder schadelijk voor een moderne dieselmotor.
Ook kunnen ze weleens restproducten uit de chemische industrie bij de brandstof kappen.
Zolang de concentratie hiervan niet te hoog ligt geen echt probleem, maar waar ligt de grens ?
Ook oppassen met bio-diesel... heel wat fabrikanten van dieselmotoren weigeren elk geval van garantie indien ze kunnen aantonen dat er met bio brandstof gereden is...

Er van uitgaan dat grote merken hieraan niet meedoen is weinig verstandig gezien de pomphouder zelfstandig die rommel kan aankopen. (heb ik vaak gezien).
Regelmatig van pompstation wisselen kan het risico spreiden.
Succes.