Waarom wordt parkeergeld (belasting) niet afgeschaft en via de autobelasting geregeld?

Toegevoegd na 18 minuten:
We betalen nu autobelasting, daarin verwerkt zit provinciale opcenten. Een deel gaat naar de staat, een deel gaat naar de provincie. Dan kan er dus ook een deel naar de gemeente. Dus schaf de parkeerbelasting af en doe dat verrekenen met de autobelasting (prov. opcenten). Voeg gem. opcenten toe, dan ben je van die parkeermeters af en de irritatie. Je parkeert nooit langer als nodig is. Ik moet voor mijn werk soms uren parkeren (werk). En meestal mag je maar max. 1 of 2 uur staan. Dus iedere keer terug om bij te vullen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Irriteerd mij ook altijd !!! Haat betaald parkeren!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@aanvulling... Ja, maar omdat jij iedere keer terug moet om bij te vullen is het irritant en sta je daar dus (hopelijk) minder lang en heeft iemand anders ook nog een kansje op een plekje. Plus voor veel mensen in de stad zijn die auto's natuurlijk ook weer gewoon irritant (hoewel toch iedereen er dan zelf ook weer een wil hebben en vervolgens over de kosten klaagt :) ) Even gechargeerd gezegd... Kijk het is natuurlijk niet zo dat van de rest van de stad zo maar verwacht wordt dat ze de last van jouw urenlang geparkeerde auto op een drukke plek in de stad moeten verdragen, alleen omdat jij daar toevallig moet werken, terwijl de rest daar misschien ook wel wat te doen heeft. Dan moet je dus een andere oplossing gaan verzinnen. Als je daar toch urenlang moet staan, how about jezelf met de auto (en evt spullen) laten wegbrengen door een collega (laden/lossen/instappen/uitstappen is geen parkeren dus dat mag wel gewoon), en dan die uren later weer laten ophalen? Scheelt misschien nog geld ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kortom, als jij geen extra gedoe ervaart met urenlang ergens staan omdat het toch nergens extra geld kost en de zaak toch de belasting betaalt, ga jij een stuk minder nadenken bij het plaatsen van je auto en anderen ook. Wat betekent dat het voor jou EN voor de anderen alleen maar lastiger wordt om een plaatsje te vinden. Ik vind die hele max 1 of 2 uur regel echt perfect - het zorgt dat je gewoon even over efficiency moet nadenken en dat helpt op veel plekken die ik met dat systeem ken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben servicemonteur in Noord-Nederland. Ik ga naar klanten toe (alleen) met een auto vol spullen. De ene keer ben ik max. een half uur aan het werk en het andere moment zit ik een halve dag of bijna een dag bij dezelfde klant. Om mijn auto ver buiten het centrum te parkeren is geen optie. (Ik moet spullen kunnen pakken onder "handbereik")
En het klopt, mijn baas betaalt maar ik moet het bonnetje kopen of bijvullen.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Waarom worden kassa's in winkels niet afgeschaft en betaling via de belasting geregeld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jou baas kan voor de tijd dat nodig is een perkeerontheffing aanvragen bij de desbetreffende gemeente.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga nu nooit meer bij een vriendin langs omdat daat 4,50 per uur betaald parkeren is tot 00:00. Ov of fiets is voor mij geen optie... Ik snap wel waarom het zo is, maar toch vind ik dat sommige dingen je onmogelijk gemaakt worden!! :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je dan bij mij in de straat niet meer kan parkeren. Heb geen zin in de chaos die het hier voor 1995 was

Antwoorden (6)

Waarschijnlijk omdat dat geen eerlijk systeem zou zijn. Er zijn mensen, die dagelijks met hun auto in het centrum moeten zijn, in betaald parkeren zônes, en autobezitters, die daar nooit komen. Toch zouden ze allebei dan hetzelfde via autobelasting moeten betalen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
parkeergeld verdwijnt in gemeentepotten, autobelasting in regerings- en provinciepotten.
Parkeren is meestal gebiedsgebonden, zogenaamd om parkeeroverlast te beperken. In de praktijk wordt het aantal parkeerplaatsen eerst geminimaliseerd (de gemeente creeert het probleem) waarna een paar melkertbanen boetes mogen gaan uitschrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind het absurd dat mensen zonder auto en die op een fiets naar de winkel gaan mee moeten betalen om diegene die nog dichterbij woont de auto te laten parkeren bij een winkelcentrum.
Als jij op een boerderij woont of een eigen garage hebt of zo en je auto altijd daar geparkeerd staat, wil jij dan ook meebetalen aan al die mensen die midden in Amsterdam willen parkeren? :)

Hoe duurder de plek waar je auto staat (zoals midden in de stad), hoe duurder je er parkeert. Lijkt mij juist prima verdeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Parkeergeld is een Gemeentelijke heffing en het is juist daardoor bedoeld als instrument om het parkeerbeleid lokaal vorm te geven. Motorrijtuigenbelasting heeft geen relatie met lokale omstandigheden, maar met vaststaande gegevens omtrent het betreffende voertuig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Parkeren kost geld, niet alleen door de gebruiker maar ook de gemeente kost het geld. Denk aan b.v. parkeermeters/automaten en controlerend personeel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste antwoord tot nu toe.
Dit zou een onevenredige belasting zijn voor mensen die niet of nauwelijks gebruik maken van parkeerruimtes bij winkelcentra etc..

Al jaren wordt er aangegeven dat motorrijtuigenbelasting een ook en onevenredige belasting is.

Het principe; de gebruiker betaald, wil men ook daarin gaan doorvoeren, ben het al jaren er niet mee eens dat wij voor de ring van Amsterdam moeten betalen.

De parkeergelden zijn in mijn ogen dan ook een zeer terechte belasting, de gebruiker betaald, hij huurt dat stukje grond voor die tijd van de gemeente.

Overigens kan jou baas bij de gemeente voor de dag dat jij daar moet zijn voor jou werk een ontheffing aanvragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Parkeergeld vragen is voor gemeenten één van de manieren om te sturen waar mensen parkeren. Gemeenten willen meestal liever niet dat mensen in de binnenstad parkeren en dus moeten mensen daar meer betalen om te parkeren. De gemeente vraagt zich dus af: waar wil ik dat mensen hun auto parkeren?
Bovendien kan je als gemeente er zo voor zorgen dat mensen niet eindeloos een plekje vasthouden. Je wilt bijvoorbeeld niet dat iemand op een parkeerplaats bij het centrum parkeert en dan met de trein ergens anders heen gaat, dus zorg je dat iemand daar niet zo lang kan parkeren zodat die parkeerplaats kan worden gebruikt door iemand die in je centrum wil komen winkelen