Wat doe je het best als de voorligger versnelt terwijl jij inhaalt op een weg met 2 rijstroken?

Ik reed op en weg waar je 70 mocht, de persoon voor mij reed 45. Ik wou hem inhalen en keek dus of er geen tegenligger kwam, deze was nog enorm ver weg. Ik haal hem in maar vanaf het moment dat ik naar links ga, begint hij te versnellen tot wel 75 km/uur. Ik begin te paniekeren want de tegenligger komt steeds dichter en ik kan niet terug invoegen want hij rijdt nu quasi langs mij... Achter hem reden ondertussen al verschillende auto`s waardoor erachter invoegen bijna onmogelijk was... Wat is in deze situatie de veiligste oplossing? Ik vond het zelf echt levensgevaarlijk, niet enkel voor mij maar ook voor hem en de tegenligger...

een jaar geleden
in: Auto's
3.8K
AlphaLimaSierra
een jaar geleden
Hoe heb je het uiteindelijk opgelost?
Utrecht
een jaar geleden
Gas loslaten en achter de andere auto invoegen. Tijdig richting aangeven zodat de andere auto's daarachter zien wat je van plan bent.
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Als de auto ging versnellen op het moment dat jij naar links ging, kun je toch nog prima gas loslaten en weer invoegen achter de auto die je van plan was in te halen? Als de ander 75 rijdt (hoe weet je dat?), kom je er bij een maximale snelheid van 70 niet zo snel voorbij. Terug laten zakken achter de auto is dan het meest logisch. Daarbij; als je wel inhaalt, zal hij daarna met die snelheid van 75 waarschijnlijk op jouw bumper kunnen gaan zitten. ook niet erg veilig. De vraag wat het veiligste is, hangt ook af van de verdere omstandigheden, zoals hoe breed is de weg.

Antwoorden (1)

Afremmen en weer terug invoegen.
Als degene naast je mee optrekt betekent dat normaliter dat hij een opening "creëert" tussen hem en zijn achterligger.
Daar kan jij dan invoegen.
Mocht het zijn dat de achterligger ook mee optrekt, dan zal deze jou echt wel de ruimte geven om weer terug in te voegen.
===
Het alternatief vaak gevaarlijker zijn. Namelijk NOG meer gas geven en dus nog sneller je tegenligger naderen.
een jaar geleden