Wat is beter: rijles in een benzineauto of een diesel? (de eerste optie is in mijn woonplaats mogelijk)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vervoer
2.8K

Antwoorden (1)

Rijles in een benzineauto is beter, naar mijn mening.

Een benzineauto slaat namelijk veel sneller af als je de koppeling verkeerd bedient dan een dieselauto. Dus als je in een benzineauto kunt rijden (koppelen), kun je dat met heel weinig gewenning ook in een dieselauto.

Andersom is lastiger: als je in een dieselauto kunt rijden en je stapt dan in een benzineauto, zul je merken dat je heel vaak een afgeslagen motor hebt als je wilt optrekken, bijvoorbeeld bij een stoplicht of wanneer je een voorrangsweg wilt oversteken.

Cryofiel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nog een toevoeging: Merk je echt dat je moeite hebt met schakelen en/of opletten tegelijk, kan je overwegen verder te lessen in een automaat. Deze slaat niet af en je hebt meer tijd om op het verkeer te lessen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@theswitcher
Maar met het rijbewijs dat je dan haalt, mag je niet in een schakelauto!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@gesp nee dat mag dan helaas niet, das is een nadeel. Eventueel kan je later opnieuw examen doen in schakelauto maar waarschijnlijk wil je dat dan niet eens, behalve als je een auto wilt lenen ofzo. Automaat is heel fijn ook bijvoorbeeld bij stoplichten en als je in een bocht normaal gesproken zou moeten schakelen zoals bij oprijden van snelweg, je kan dan beide handen aan het stuur houden en lekker gas geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je kan rijden maakt het echt niet uit of je diesel of benzine rijdt
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik rijd zelf in een diesel. In een diesel kun je bijvoorbeeld zonder gas te geven de koppeling op laten komen in de eerste versnelling en wegrijden (op een vlakke weg). Daarna kun je, nog steeds zonder gas te geven, de koppeling intrappen, overschakelen naar twee, de koppeling weer op laten komen, en met een toenemende snelheid verder rijden. Een benzineauto slaat meestal af als je dat probeert.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Dat klopt Cryo dat is mijn ervaring ook. Ik kan met een diesel op de koppeling wegrijden. Ik ken maar 1 bezine auto waarbij me dat lukt. De Opel Meriva van mijn vader Nadat ik rijexamen had gehaald en ik in de auto van mijn moeder mocht rijden sloeg me steeds de motor af bij optrekken en bij mijn vaders auto niet. (Die had toen nog een Opel Astra diesel) Totdat mijn moeder vroeg wat ik deed bij optrekken en ik vertelde dat ik dat alleen op de koppeling deed. Toen zei ze dat ik ook gas bij moest geven. Probleem opgelost. Als je daar rekening mee houd kan je in diesel en benzine rijden. Met gas heb ik geen ervaring, nooit in gereden.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Om nog even terug te komen op rijden in een automaat. Je mag met een gewoon B rijbewijs wel in een automaat rijden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jawel HeerVoldemort maar als je hebt afgereden in een automaat mag je met dat rijbewijs B niet in een schakelauto rijbewijs B rijden. Andersom wel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En zo'n 90% van de Nederlandse auto's is schakel. Dus als je kúnt leren rijden in een schakelauto, zou ik dat doen. Automaat is prima voor als het echt niet lukt, of als je een handicap hebt waarmee schakelen sowieso onmogelijk is.