Accu goed, toch steeds leeg??

Vandaag wederom wegenwacht langs laten komen, accu leeg.
Accu is 1/2 jaar oud, dynamo nieuw.
Ik rij 4 keer per week gemiddeld 10 stads kilometers.Echter bij 1 dag niet rijden is de accu al leeg. wegenwacht heeft accu doorgemeten, alles goed. Ik heb dashboardlampje eruit gehaald, kofferbaklampje enzenz...Wat kan de oorzaak zijn?
2 zaken zijn niet standaard, een nep alarmlampje en achteruitrij sensor

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
6.8K

Het beste antwoord

Als je accu zoals je zegt prima is maar toch steeds ontlaadt dan moet er toch ergens een stroompje lopen. In jouw geval zou ik beginnen bij de accu de stroom (Ampere) te meten. Dit kan met een universeelmeter welke je in de ampere stand zet.
Maak de -/massaklem van de accu los en zet tussen je accupool en poolklem nu je amperemeter. Rood op klem en zwart op accu. mocht de meter de verkeerde kant uitslaan dan even de zwarte en rode draad wisselen.
* Ik wil hier wel een waarschuwing bij geven dat je wel moet weten wat je meet. Je meet n.l. in serie met je stroomcircuit.
Dus NOOIT op je accupolen meten!

Mocht er een stroompje lopen dan kun je dat controleren door zekering voor zekering los te helan om te kunnen bepalen in welk circuit zich dit voordoet. Vervolgens moet je van daaruit weer meten waardoor de accu zich zou kunnen ontladen. Sorry een pasklare oplossing heb ik niet voorhanden maar Meten is weten en gissen is missen. Misschien blijft je achteruitrijsensor wel onder spanning staan waardoor er een stroomverbruik is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de zekerheid kan je een extra zekering gebruiken tijdens het meten, zelfs met kortsluiting gaat het dan niet fout.

Andere antwoorden (4)

Toch ergens een lekstroom.
Zet een multimeter op je accu en ga 1 voor 1 de zekeringen eruit halen om te zien of er wat veranderd op de multimeter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens of de accu klemmen wel goed vast zitten en goed schoon zijn .
En haal de zekering van de achteruit sensor een tijdje uit
misschien trekt hij de stroom wel weg .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een nep alarmlampje een keer als oorzaak hiervan gezien. (maar dat zegt niks natuurlijk)

Met een amperemeter (multimeter) kijken welk onderdeel van je auto stroom blijft gebruiken.

Een voor een de zekering nameten:
zekering eruit: stroomverbuik meten, opschrijven volgende.
Verbruikt er één gedeelte veel stroom dan in dat gedeelte verder zoeken.
Vindt je een gezekerd gedeelte wat veel verbruikt, dan kan je als korte termijn oplossing die zekering eruit halen als je de auto niet gebruikt.

Alleen goeie kans dan zowel lampje als sensor op dezelfde zekering zitten.
Dan zal het verbruik apart gemeten moeten worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik bedenk me net, dat een achteruitrijsensor meestal werkt op de achteruitrijlichten, die zal het dus niet zijn.
Behalve als je voorin een apart kastje hebt. Misschien kan je die makkelijk uitzetten of stekkertje ergens uithalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt in dit geval gewoon teveel gestart en te weinig lange afstanden gereden.Daardoor kan die dynamo de accu niet voldoende opladen.En hierdoor kunnen gebruikers die standby staan als het geheugen van de radio en het klokje de accu verder leegtrekken.