Als we bij de vleugels over lift praten, wordt het vliegtuig omhoog getrokken of door de luchtstroom tegen het oppervlak omhoog geduwd???

Toegevoegd na 25 minuten:
Nu, wat gebeurt er met de lage druk boven de vleugel....doordat de lucht sneller moet gaan vult het boven? En zorgt dat dan voor omhoogtrekking?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
1.6K

Antwoorden (3)

Een vliegtuig wordt omhoog getrokken. De bovenkant van de vleugel is door de kromming langer dan de onderkant. Daardoor stroomt de lucht sneller langs de bovenkant en krijg je daar een lagere druk dan aan de onderkant.

leuke test: Houd eens 2 velletjes a4 zo vast aan de bovenrand dat ze een paar centimeter naast elkaar evenwijdig naar beneden hangen. Blaas er dan tussen door...je zult zien dat je ze naar elkaar toe blaast ipv uit elkaar...dat komt omdat je tussen de blaadkjes door WEL luchtstroming krijgt maar aan de buitenkanten niet. En waar de lucht (het snelst) stroomt is de druk dus het laagst.

Toegevoegd na 14 uur:
Antwoord op je aanvulling:
Omdat de lucht sneller gaat zullen de luchtmoleculen gemiddeld meer evenwijdig aan het vleugeloppervlak bewegen. Dus met minder energie tegen dat oppervlak botsen dan de moleculen aan de onderkant van de vleugel.
Zie het als pingpong balletjes...gooi of sla je ze met hoge snelheid laag over de tafel dan stuiten ze ook minder hoog op dan dat ze stuiteren als je ze steiler naar benden gooit met dezelfde snelheid. Dus zal de tafel minder hard naar beneden geduwd worden.
De omhoogtrekking komt omdat het "duwen naar beneden" afneemt .

ps. De door een andere reageerder genoemde wet van bernouille vind je direct op wikepedia. Ik denk dat deze (wis- en natuurkundige) uitleg van stromingsleer hier wat ver gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De proef geeft geen antwoord op de vraag of de blaadjes naar elkaar toe worden getrokken of naar elkaar toe worden geduwd.
itsme
14 jaar geleden
prima antwoord +1
nou nog Bernoulli erbij halen en het is helemaal compleet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@perdro
Tussen de blaadjes ontstaat een lagere druk dan er buiten.
Onderdruk. Bij onderdruk praten we meestal over naar elkaar trekken.
Eigenlijk maakt het voor het effect weinig uit of er aan de binnenkant een onderdruk oontstaat of aan de buitenkant een overdruk....het druk verschil zorgt voor de beweging van de blaadjes.
Goeie vraag! Ik vraag mij dat ook altijd af. Als je je hand uit het autoraampje steekt en de stand van je vlakke hand verandert, voel je zeker de luchtdruk onder je hand. Anderzijds moet er bij een overdrukdruk onder je hand een onderdruk boven je hand heersen. De onderdruk boven je hand voel je ook als een druk omhoog. Ik zou daarom denken dat beide effecten zich voordoen. Op Wikipedia heb ik nog een stukje gevonden. Veel onbegrijpelijke formules, maar mijn theorie lijkt wel te kloppen.

Toegevoegd na 43 minuten:
De lucht boven de vleugel is weggeduwd door de vleugel. Boven de vleugel bevindt zich daarom minder lucht, een klein lagedrukgebied dus. De lucht die er is stroomt sneller, omdat die minder wordt tegengehouden door de lucht die zich er normaliter bevindt. Onder de vleugel heb je het omgekeerde. De lucht onder de vleugel drukt omhoog en boven de vleugel is te weinig lucht en de vleugel wordt daarom naar boven gezogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gebeurt allebei. Lift is een complexe materie waar verschillende factoren een rol spelen. Onder meer de 3e wet van Newton ('Actie is reactie') speelt mee. Ook het Bernoulli-effect speelt een rol. Lucht (of vloeistof) die sneller gaat krijgt een lagere druk. Daardoor ontstaat een onderdruk bovenop de vleugel, zoals je zelf al aangaf. De afgebogen vorm van de vleugels (en de bolle bovenkant) zorgt voor het verminderen van turbulentie, en daardoor het verminderen van luchtweerstand (het Coandâ-effect).

Uit proeven is gebleken dat ongeveer 2/3 van de lift van boven de vleugels komt (omhoog 'getrokken' dus, door de lagere luchtdruk) en 1/3 van de lift van de onderkant van de vleugel. De meeste lift komt daarbij ook nog eens van de voorkant van de vleugel.