Waarom staan borden met de maximum snelheid soms alleen aan de linker kant van de snelweg?

Soms zie ik op de snelweg alleen aan de linker kant een bord met de maximum snelheid en soms aan 2 kanten waardoor je denkt dat deze ook geldt voor jouw baan, terwijl deze voor de baan rechts van je is.(smalle berm er tussen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vervoer
1.1K

Antwoorden (1)

Voor België is dit NIET rechtsgeldig. Elke bord links MOET vergezeld gaan van een bord rechts om volledig geldig te zijn. Dit geeft bijzondere problemen op een nieuw kruispunt zoals hier vlakbij afrit Marke op de R8 (ring rond Kortrijk), waar bijv. verkeerslichten boven de weg hangen en er GEEN verkeerslicht staat rechts omdat die afrit het verkeer doorlaat. Bij mijn weten maakt het dit bord niet waterdicht rechtsgeldig, maar bij borden is dat zeer zeker het geval, zie http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/251-art68 (dus mogen enkel BOVEN de weg als het onmogelijk is die rechts te plaatsen, wat eigenlijk vermijdbaar is als de ingenieurs een beetje creatief zijn).

In Nederland vind je de gelijkaardige wetgeving op http://wetten.overheid.nl/BWBR0009104/geldigheidsdatum_29-06-2015#HoofdstukII_Paragraaf1 terug waar puntje 10 voor u van belang is.

Daaruit maak ik concreet volgende op, en ik vermoed dat er twee gevallen kunnen zijn:

1. De borden rechts zijn verdwenen, beschadigd of niet omgedraaid. Dat gebeurt bij ons bij de campagnes waar men veel geld verdient (ook met Nederlandse doorreizigers) in smogdagen dat het niet waait en er ook in de oertijd te veel stof was op die plaatsen wegens gebrek aan bebossing: Bordjes met 90 km/h worden dan links én rechts op de autostrade omgedraaid met het opschrift SMOG en wie het niet weet en daar gewoon 120 km/h rijdt... heeft de geldprijs gewonnen (te betalen). Normaal en zeker in België moeten borden links de borden rechts ondersteunen zoals ook in jullie wet letterlijk te lezen is.

2. Als er ENKEL voor de linker rijstrook een beperking is, dan is het mogelijk dat er rechts (zoals in de meeste landen bij een afrit zelf) een bord staat met bijv. 70 km (stom, moet in alle landen 70 km/h zijn, wat een internationale blunder op taal+wiskundevlak, by the way). In Duitsland vind je voor afritten immers bijv. 100 km/h links en rechts omdat ongevallen meer voorvallen bij op+afritten en minder op de lange gestrekte stukken autostrade waar je onbeperkt snel mag rijden (maar de omnium NIET je eigen schade dekt bij hoge snelheden, let op!).

Dus concreet: ik denk dat je dit bord ergens zag waar er specifiek voor de linker rijstrook een bepaalde snelheid is.

Je vermeldt overigens een 'berm' ertussen, dat betekent dat de baan links een totaal andere baan met andere regels is. Dan moet je meteen kijken of je én rechts en links een snelheidsbord ziet. Volg je?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In jouw geval spreek je dus van twee banen met elk hun regels: de hoofdbaan waarop je bent (enkel een bord links betekent enkel snelheidsbeperking voor jouw vak of herinnering op brede baan voor wat al langer rechts stond en bij de borden rechts hoort) en de baan rechts zijn... jouw zaken op dat moment niet en zijn voor de mensen die daar rijden. Kun je concreet aanduiden welke situatie je bedoelt en waar? Bij ons kun je dit op het forum van wegcode.be ook aanpraten en zelfs laten veranderen als het verwarrend wordt.