Mag je nou wel of niet met een Airwheel op de openbare weg rijden?

de Airwheel is een soort segway met 1 wiel, ik heb er al redelijk wat mensen mee zien rijden en ze zeggen allemaal dat ze al een behoorlijk tijdje op dat ding rijden zonder enige problemen van bijv. de politie, omdat er nog geen duidelijke regels over het apparaat zijn, het is bijv. nog niet ingedeeld in een voertuig categorie en kan dus ook niet verzekerd worden.
Maar misschien wordt het daarom nu een soort van "gedoogd"

In ieder geval, heeft iemand hier nare of goede ervaringen met het apparaat?
Kan ik er wel op rijden zonder problemen of niet?

bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer
2K
Amadea
9 jaar geleden
Met een Segway rij je toch op het trottoir en niet op de straatweg?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mag niet en kan mis gaan. Dat ze niet-goedgekeurde voertuigen 'gedogen', daar geloof ik niks van. Het zal eerder een kwestie zijn van onzekerheid bij de pliesie.
http://www.e-wheelshop.nl/service/wetgeving/
ItisILeClerc
9 jaar geleden
zaken die niet verboden zijn kunnen niet gedoogd worden
alles wat niet verboden is, is toegestaan

Antwoorden (2)

Nee. Daarvoor moet je eerst toestemming hebben van de Minister. Omdat de airwheel niet in een voertuigencategorie zit kan het ook geen kentekenplaat hebben, en kan het dus ook niet verzekerd worden. Je mag er mee rondrijden op privéterrein, zoals campings en eigen wegen - met toestemming van de grondeigenaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan ik daar persoonlijk toestemming voor aanvragen? of moet dat eerst persé landelijk bepaald worden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@AxelZ, neen dat kan niet. De Minister kan via een Ministerieel Besluit regels toevoegen of van de algemene regels afwijken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ah ok, dank u
Voordat een voertuig mag worden toegelaten tot het verkeer op de openbare weg kan Onze Minister via een ministeriële beschikking regels vaststellen voor de toelating per type voertuig of een individueel voertuig aanwijzen. Bij een individuele aanwijzing kunnen bij ministeriële regeling nadere regels worden vastgesteld.
Het voertuig moet wel aan alle andere wettelijke voorwaarden voldoen, zoals omschreven in art. 20b van de wegenverkeerswet van 1994.
Een paar van deze voorwaarden zijn:
het garanderen van de veiligheid op de weg;
het beschermen van andere weggebruikers;
de vrijheid van het verkeer moet gegarandeerd zijn;
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.
Het is niet zeker of er voor dit type voertuig geen typegoedkeuring vereist is overeenkomstig de voorschriften van de Europese Unie.
Dat moet allemaal onderzocht worden voordat de Minister de goedkeuring geeft.

U mag pas met de eenwieler op de openbare weg als de Minister daarvoor via een Ministeriële Beschikking de eenwieler heeft aangewezen als voertuig dat mag worden toegelaten op de openbare weg. Dat is tot op heden nog niet gebeurd.

Omdat er voor de elektrische eenwieler nog steeds geen voertuigcategorie is bepaald kan er geen kenteken(plaat) worden afgegeven en kan het dus ook nog niet worden verzekerd.

Toegevoegd na 8 minuten:
De elektrische eenwieler is in Nederland wel toegestaan maar u mag er niet NIET mee op de openbare weg.
Van feitelijke openbaarheid van een weg is sprake, wanneer die weg vrij voor een ieder toegankelijk is.Hiertoe behoren niet alleen de wegen maar ook trottoirs, voetpaden, voetgangersgebieden, rijwielpaden, bermen of zijkanten en parkeerplaatsen/-terreinen.

Een elektrische eenwieler mag dus alleen gebruikt worden op privé terreinen zoals campings, bedrijfsterreinen, eigen wegen, in fabriekshallen, enz. als u daarvoor toestemming heeft van de eigenaar.