stel je zit naast je moeder/vader in de auto en die krijgt een hartstilstand, mag jij dan zonder rijbewijs naar het ziekenhuis rijden?

Let op! Je bent op 5 minuten afstand van het ziekenhuis! Je hebt geen rijbewijs maar weet wel hoe je moet rijden!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (3)

Neen, officieel mag dit niet maar als je het tot een goed einde brengt zal je wel moeten voorkomen maar hoogstwaarschijnlijk zal je geen (taak)straf krijgen van de rechter onder het mom van "overmacht/handelen in een levensbedreigende situatie". Wat Amadea reeds zei, lijkt mij re-animeren belangrijker anders kom je misschien met een dode ouder aan bij het ziekenhuis...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, je mag nog steeds niet zonder rijbewijs in een auto rijden, al dan niet naar het ziekenhuis. Er zijn zoveel risico’s aan jouw rijden in slechts 5 minuten afstand verbonden.

Wat je zou kunnen doen is met veel geluk direct zorgen dat de auto tot stilstand komt, knipper/alarm-lichten aan en om hulp vragen/roepen en/of 112 meteen bellen. Locatie melden en binnen een paar minuten zal er een ambulance zijn.

[Zou je het wel doen, denk ik dat de rechter milder zal straffen, maar nogmaals het mag niet!]
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens de wet mag dit niet, je mag namelijk geen auto besturen zonder rijbewijs volgens de wet. Het handelen tegen de wet, resulteert in een wederrechtelijke handeling (handeling tegen het recht). Dit betekent overigens niet dat het per definitie strafbaar is.

De voorwaarden voor het bestaan van een strafbaar feit zijn:
1.Menselijke gedraging/gedraging (commissie: doen of omissie: nalaten)
2.die valt binnen de delictsomschrijving
3.is wederrechtelijk
4.is aan schuld te wijten.

Overmacht in een noodsituatie (artikel 40 strafrecht) is een rechtvaardigingsgrond, dat betekent dat een rechter kan oordelen dat punt 3 vervalt. Zonder wederrechtelijkheid geen strafbaar feit en dus ga je dan vrijuit.

Toegevoegd na 5 minuten:
Dat zegt overigens niet dat het het slimste is om te doen. Een ambulance bellen lijkt mij in zo'n geval het snelste, makkelijkste en het slimste.