Remmen linksvoetigen met hun linkervoet?

Eigenlijk ben ik niet linksvoetig maar de vraag kwam bij me op toen ik met mijn vrouw haar wagen reed, met automatische versnellingsbak wel te verstaan. Maar de vraag zou ook kunnen gelden voor een voertuig met handmatige versnellingen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als het goed is niet. In een schakelauto zal dat sowieso moeilijk gaan, omdat je je linkervoet natuurlijk nodig hebt om de koppeling te bedienen. Maar ook bij een automaat is het onhandig. Niet alleen door de plaats van de pedalen, maar omdat er een reden voor is dat je rem- en gaspedaal met dezelfde voet bedient: je laat eerst het gas los, en dán pas ga je remmen. Tegelijk gasgeven en remmen heeft - buiten het circuit - geen enkele functie. (Coureurs die deze methode gebruiken, trappen trouwens beide pedalen in met hun rechtervoet, zodat ze met links de koppeling kunnen bedienen). Er ZIJN wel mensen die met hun linkervoet remmen, net zoals er mensen zijn die met hun een hand, arm of knie remmen. Maar dat is dan wel in een aangepaste auto: mensen die bijvoorbeeld halfzijdig verlamd zijn, hun rechterbeen missen of die om een andere reden in hun linkerbeen wél genoeg kracht hebben om te remmen of gas te geven maar in hun rechterbeen niet. Zij kunnen leren rijden met de pedalen links. Voorwaarde is wel dat de auto een automatische versnellingsbak heeft of in elk geval geen koppeling (bijvoorbeeld van die flippers aan het stuur), omdat die mensen met hun rechtervoet natuurlijk ook geen koppelingspedaal kunnen bedienen.

Iedereen leert op dezelfde manier de pedalen bedienen, ik als linksvoetige rem dus rechts. Alleen als een gek bumper kleeft achter mij tik ik met links wel eens de rem aan. Remmen of gassen is langzamer of sneller, dus dat doe je met 1 voet, want beide tegelijk is onzin.

Nee natuurlijk niet ! Met rijexamen zou je gezakt zijn

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100