Remmen linksvoetigen met hun linkervoet?

Eigenlijk ben ik niet linksvoetig maar de vraag kwam bij me op toen ik met mijn vrouw haar wagen reed, met automatische versnellingsbak wel te verstaan. Maar de vraag zou ook kunnen gelden voor een voertuig met handmatige versnellingen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer
9.6K
Amadea
9 jaar geleden
Ik rem vooral met mijn linkerhand. Heb namelijjk een fiets met handremmen als vervoermiddel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat gaat niet want je moet ontkoppelen bij het remmen dus het antwoord lijkt mij NEE.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik rem met mijn rechterhand. In de auto, welteverstaan.
ronron1212
9 jaar geleden
Kobrie als je remt hoef je niet altijd te ontkoppelen wel je voet van het gas
anneliez
9 jaar geleden
volgens mij komt, ook bij een automaat, je rechtervoet in de verdrukking als je met links remt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ron: nee, maar je moet je linkervoet wel beschikbaar hebben om de koppeling te kúnnen gebruiken als het nodig is. Je gaat ook op een mooie dag niet met je linkerbeen uit het raam hangen terwijl je op de snelweg rijdt, omdat je daarbij de koppeling niet nodig hebt. Of in kleermakerszit achter het stuur zitten met de auto op cruisecontrol
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ron Ron ga jij maar tot stilstand remmen zonder te ontkoppelen veel succes.
ronron1212
9 jaar geleden
je remt niet altijd tot stilstaand.
ronron1212
9 jaar geleden
kolibri ik heb bijna 45 jaar een rijbewijs dus
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ron ron die discussie ga ik niet aan. En ron ron ben 35 jaar internationaal chauffeur. Je hebt ongelijk of je bent een zeer gevaarlijke rijder. Al heb je 80 jaar je rijbewijs. Einde discussie.
ronron1212
9 jaar geleden
Is geen discussie gaat om de stelligheid je moet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nou kolibri lekere chauffeur ben jij.
natuurlijk kun je wel remmen zonder te koppelen dus "je moet ontkoppelen bij remmen" grote onzin
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lees nou eens wat de ander zegt: Kolibri: "Dat gaat niet want je moet ontkoppelen bij het remmen dus het antwoord lijkt mij NEE." Ronron: gaat vooral in op dat 'moeten', hij zegt nergens dat je nooit hoeft te ontkoppelen maar Kolibri zegt dat je altijd MOET ontkoppelen door zijn woordje 'moet'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben WEL linksvoetig (en linkshandig, en linksogig) maar met links remmen komt ongeveer net zo raar op me over als met links schakelen. Autorijden is eigenlijk een ' neutrale' handeling waarbij je de lichaamsdelen gebruikt die daarvoor op de meest geschikte plaats zitten. De handelingen zijn niet dermate complex dat je je voorkeurshand of -voet nodig hebt om ze uit te voeren. Net zoals een rechtshandige niet met de rechtervoet de koppeling zou bedienen. Het rempedaal zit dan wel in het midden van de drie pedalen, maar wel een beetje naar de rechterkant,. Gas en rem zijn overduidelijk bedoeld om met de zelfde voet te bedienen, mede omdat je ze in de praktijk nooit tegelijkertijd bedient. Wel bedien je vaak tegelijkertijd met de linkervoet de koppeling ; het is me echter nooit gebleken of ter ore gekomen dat een linksvoetige beter zou kunnen koppelen. Sowieso zijn het allemaal handelingen die je na verloop van tijd volledig automatisch uitvoert. Sommige dingen vereisen heel veel precisie en fijne motoriek, en die zal een linkshandige altijd met links doen. Knippen, snijden, timmeren, schrijven.....maar voor het overgrote deel van de handelingen gebruik je gewoon de manier die je geleerd is zonder daar enige hinder van te ondervinden. Alle ' tweehandige' handelingen en handelingen waarbij je vanwege het gereedschap geen keuze hebt voer ik net zo uit als een rechtshandige (typen, breien, piano spelen, naaien, numeriek typen) Zelfs in een auto zonder koppeling zou het geen moment in me opkomen te gaan remmen met mijn linkervoet. Simpelweg omdat voor die handeling een voorkeurshand / voet / oog volstrekt irrelevant is. Bovendien kan het gevaarlijke situaties opleveren als je het met opzet zou proberen. Die linkervoet zou daarop eerst net zo goed getraind moeten worden als de rechter is. Het gaat niet altijd van nature makkelijker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aan iedereen heel erg bedankt voor de antwoorden!!!

Het beste antwoord

Als het goed is niet. In een schakelauto zal dat sowieso moeilijk gaan, omdat je je linkervoet natuurlijk nodig hebt om de koppeling te bedienen. Maar ook bij een automaat is het onhandig. Niet alleen door de plaats van de pedalen, maar omdat er een reden voor is dat je rem- en gaspedaal met dezelfde voet bedient: je laat eerst het gas los, en dán pas ga je remmen. Tegelijk gasgeven en remmen heeft - buiten het circuit - geen enkele functie. (Coureurs die deze methode gebruiken, trappen trouwens beide pedalen in met hun rechtervoet, zodat ze met links de koppeling kunnen bedienen).

Er ZIJN wel mensen die met hun linkervoet remmen, net zoals er mensen zijn die met hun een hand, arm of knie remmen. Maar dat is dan wel in een aangepaste auto: mensen die bijvoorbeeld halfzijdig verlamd zijn, hun rechterbeen missen of die om een andere reden in hun linkerbeen wél genoeg kracht hebben om te remmen of gas te geven maar in hun rechterbeen niet. Zij kunnen leren rijden met de pedalen links. Voorwaarde is wel dat de auto een automatische versnellingsbak heeft of in elk geval geen koppeling (bijvoorbeeld van die flippers aan het stuur), omdat die mensen met hun rechtervoet natuurlijk ook geen koppelingspedaal kunnen bedienen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ItisILeClerc
9 jaar geleden
de vraag gaat natuurlijk niet over tegelijk gasgeven en remmen, maar over sneller kunnen reageren/remmen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt aan iedereen!!!

Andere antwoorden (1)

Iedereen leert op dezelfde manier de pedalen bedienen, ik als linksvoetige rem dus rechts. Alleen als een gek bumper kleeft achter mij tik ik met links wel eens de rem aan. Remmen of gassen is langzamer of sneller, dus dat doe je met 1 voet, want beide tegelijk is onzin.