Heeft België ook een vaste indeling voor het kenteken op de auto zoals Nederland?

In Zuid Limburg zag ik een nieuwe auto met een kentekenplaat met alleen twee letters.

Toegevoegd na 1 dag:
ik weet zeker dat het niet CD was dat ik zo pront zag staan, iets van TN op zoiets. ik zit in de richting van een goed antwoord, maar ik ben nog niet bevredigd...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer
Ritsuka
9 jaar geleden
Aangezien de nummerplaat gekoppeld is aan de persoon, kun je er wel aan zien hoe oud de chauffeur ongeveer is.
Reddie
9 jaar geleden
Hoe kom je er bij dat we in Nederland een vaste indeling hebben=
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In België krijg je een nummerplaat voor "het leven".
Wanneer je de eerste auto koopt of verhuisd naar belgie en je auto invoerd, krijg/koop je een nummerplaat die je verwisseld als je een nieuwe auto koopt. Bij inruilen nerm je je nummerplaat dus mee naar je volgende auto.
Amadea
9 jaar geleden
Weet je zeker dat het een kenteken was? Wellicht zag je de landcodesticker van Tunesië.

Het beste antwoord

Ja. Het Belgische kenteken (in België meestal 'nummerplaat' genoemd) bestaat uit een rode combinatie op een witte achtergrond. De combinatie kan bestaan uit letters, cijfers en -streepjes. De volgorde hiervan hangt af van de periode waarin de nummerplaat is uitgereikt. Deze is gekoppeld aan een voertuig en de eigenaar ervan.

Een aantal personen kan aanspraak maken op een bijzondere kentekenplaat. De meesten maken er alleen gebruik van tijdens evenementen waarbij het hofprotocol of staatsprotocol geldt. Welke hooggeachte personen dat zijn staat op deze lijst: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Pr%C3%A9s%C3%A9ance_in_Belgi%C3%AB

Toegevoegd na 14 uur:
Hier staan de officiële Belgische regels omtrent nummerplaten: http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/kb-200701/502-hs2afd5

Het was dus niet iemand van het Corps Diplomatique , want die hebben na CD nog -2 letters en 3 cijfers staan.
Amadea
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De vaste indeling is nu 1-drie letters-drie cijfers.
Er zijn ook nog wel een oudere versie in omloop bestaande uit drie letters gevolgd door drie cijfers.Of oudste nl drie cijfers gevolgd door drie letters.
Als je er een gezien hebt met enkel 2 letters dan zal het een geweest zijn met CD of het Corps Diplomatique( senator of kamer lid)
fremar