Wat is dat zwarte rubber tegen het plafond van een bestelauto/bus?

Hallo,
Ik rij in een auto van de zaak (Renault Kangoo uit 2008)
Nu vraag ik me af wat voor zwart rubberachtig iets tegen het dak zit geplakt,
Ik heb dat al in meerdere auto's gezien bijvoorbeeld ook in een Mercedes Vito
In de winter brokkelt dit spul heel makkelijk af, maar in de zomer is het heel soepel.
Wat is dit en waar dient het voor?
Bedankt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer

Het beste antwoord

Dat zijn bitumen dempingsmatten. Om trillingen van het plaatstaal van je auto tegen te gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bordensteker
10 jaar geleden
Nou, ik denk beslist niet dat het dak er letterlijk steviger van kan worden. Maar het trillen kan er wel door gedempt worden, dus het vermindert het lawaai of de dreun die anders in de wagen zou klinken.