ik maak 1x per week gebruik van het OV {bus 4euro per rit} moet ik altijd zorgen dat er minimaal 20 euro op mijn chipkaart blijft staan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer

Het beste antwoord

Nee, een positief saldo is genoeg om in te checken. Met 1 cent op je kaart kan je dus al inchecken. Je zal dan in de min komen te staan en moet volgende keer meer opladen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Die 20 euro geldt alleen voor de trein.

Andere antwoorden (1)

Het antwoord is mede afhankelijk van het soort OV-Chipkaart dat u heeft.

Voor een anonieme OV-Chipkaart moet er voor het inchecken voor bus, tram, en metro tenminste € 4 aan saldo op staan. Dit is het instaptarief waarmee na uitchecken de werkelijke reiskosten verrekend worden; het overschot wordt daarbij weer op de kaart teruggeboekt.
Alleen voor inchecken bij NS is dat minimale saldo inderdaad € 20.

Voor een persoonlijke OV-Chipkaart geldt indien daar geen abonnement op staat hetzelfde.
In geval van sommige abonnementen is dan bij NS € 10 van toepassing.
En voor reizen in een AltijdVrij periode wordt geen instaptarief afgeboekt bij het inchecken, dus dan is op dat moment geen minimumsaldo vereist.
Bordensteker