ik maak 1x per week gebruik van het OV {bus 4euro per rit} moet ik altijd zorgen dat er minimaal 20 euro op mijn chipkaart blijft staan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee, een positief saldo is genoeg om in te checken. Met 1 cent op je kaart kan je dus al inchecken. Je zal dan in de min komen te staan en moet volgende keer meer opladen.

Het antwoord is mede afhankelijk van het soort OV-Chipkaart dat u heeft. Voor een anonieme OV-Chipkaart moet er voor het inchecken voor bus, tram, en metro tenminste € 4 aan saldo op staan. Dit is het instaptarief waarmee na uitchecken de werkelijke reiskosten verrekend worden; het overschot wordt daarbij weer op de kaart teruggeboekt. Alleen voor inchecken bij NS is dat minimale saldo inderdaad € 20. Voor een persoonlijke OV-Chipkaart geldt indien daar geen abonnement op staat hetzelfde. In geval van sommige abonnementen is dan bij NS € 10 van toepassing. En voor reizen in een AltijdVrij periode wordt geen instaptarief afgeboekt bij het inchecken, dus dan is op dat moment geen minimumsaldo vereist.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100