mag je met een mmbs auto (motor voertuigen met beperkte snelheid) gewoon op de openbare weg rijden voor dagelijks gebruik?’

Hoe zit het nou precies met die mmbs voertuigen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer
6.4K
ronron1212
9 jaar geleden
http://www.mmbsauto.nl/

Antwoorden (2)

Nee. Een MMBS is een voertuig waarvan de constructiesnelheid maximaal 45 km/uur bedraagt en dat wordt gebruikt voor bijzondere werkzaamheden / transporten. Of 25 km/u bij vervoer van personen.

Bij de 45 km/u voertuigen moet je denken aan tractoren, bosbouwvoertuigen, elektrische vrachtwagentjes, veegwagens, voertuigen die gebruikt worden in de wegenbouw etc (zoals walsen, graafmachines etc.). Voertuigen die geschikt zijn voor personenvervoer en in de categorie MMBS 25 km/u vallen zijn bv. de treintjes waarvan de locomotief eigenlijk een tractor is en die worden gebruikt bij evenementen, pretparken etc.

Een personenauto zodanig ombouwen dat deze nog maar 25 km/u kan (bv door de versnellingsbak vast te zetten) is dus geen MMBS. De constructiesnelheid is nog steeds meer dan 25 km/u.

Als je een voertuig ombouwt naar een MMBS moet het voertuig daarna gekeurd worden bij de RDW. Het RDW kijkt overigens niet of je voertuig wettelijk wel of niet op de openbare weg mag, ze kijken alleen naar de technische eisen van je voertuig. De politie daarentegen controleert op de openbare weg wel op dit soort voertuigen. De gangbare straf voor rijden op de openbare weg met een onterechte MMBS is inbeslagname van het voertuig (en verbeurdverklaring door het OM). Heb je bv ook rode diesel gebruikt dan kun je een naheffing van de belastingdienst verwachten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je een "echte" MMBS hebt mag je er mee op de openbare weg komen om van/naar je werk te rijden (als de afmetingen van het voertuig en de asdruk dat toelaten).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie.
ronron1212
9 jaar geleden
http://www.mmbsauto.nl/ Gilles111 lees dit eens
Ja dat mag er is een slimme jongeman geweest die deze maas in de wet heeft gebruikt en wagens ombouwt en door de rwd laat keuren. Je mag er alleen niet mee op de snelweg.