Kun je een boete krijgen als je sneller dan de max. snelheid rijd op de linker rijbaan?

Stel dat je op de snelweg zit en de maximale snelheid is 100 km/u. Op de linker rijbaan mag je sneller rijden om rechts in te halen. Maar als je sneller rijd dan 100 km/u op de linker rijbaan om rechts in te halen, overtreed je dan de maximale snelheid en kun je dan een boete krijgen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer
4.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is dan ook niet de bedoeling dat je auto's gaat inhalen die al 100 km/u rijden... daar heb je dan geen enkele reden voor, tenzij je inderdaad voornemens bent de maximumsnelheid te overschrijden. Dus ja, dan krijg je een boete, al levert 105 km/u bijvoorbeeld nooit een boete op in deze situatie vanwege de wettelijke correctie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op de linkerbaan zie ik altijd auto's sneller rijden dan de maxiamale toegestane snelheid, maar ik dacht altijd dat dat mocht omdat ze moeten/willen inhalen. Wat vreemd, op vrachtwagens na rijd bijna elke auto wel de maxiamale toegestane snelheid.
paulus811
9 jaar geleden
De maximale snelheid geldt helaas niet per rijstrook.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat het veel gebeurt betekent natuurlijk nog niet dat het mag. ;)
Maar zoals ik eerder aangaf, bij 105 km/u zal je nog geen boete krijgen hoor.
Verhalen van mensen die een boete hebben gekregen omdat ze 4 kilometer te hard hebben gereden moet je met een korreltje zout nemen. In de praktijk zullen ze doorgaans meer dan 10 km/u te hard hebben gereden, maar worden ze 'gematst' door de wettelijke correctie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Na hoeveel km/u boven de toegestane snelheid krijg je dan wel een boete? Boven de 5 km/u?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ligt er aan waar je rijdt. De wettelijke correctie is afhankelijk van de gereden snelheid. http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/33166-snelheidscontrole-en-correctie.html Je wordt beboet vanaf 4 km/u overschrijding. http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/101282-boetes-snelheidsovertredingen-te-hard-rijden-2014.html Betekent dus dat je, als we jouw voorbeeld aanhouden, pas een boete krijgt vanaf 108 km/u.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
de wettelijke correctie is een correctie op eventuele meetfouten en geeft de automobilist geen extra overschrijdingsmarge
tinus1969
9 jaar geleden
Precies. Houd er rekening mee, dat ook je kilometerteller een meetfout bevat. Als er 101 op je teller staat, kun je al 105 rijden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad, mijn navigatie geeft bv. aan dat ik 105 km/u rij, terwiijl de auto zegt dat dat 101 km/u is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Meestal is het zo dat de kilometerteller juist een hogere snelheid aangeeft dan werkelijk het geval is. Dus andersom: 101 km/u in het echt en 105 km/u op de teller
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Naar mijn weten is het altijd andersom: de teller geeft 105 km/u aan en je echte snelheid is dan 101 km/u. Dit is logischer, omdat de kans op een bekeuring anders veel te hoog is.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
dat klopt, ik geloof zelfs dat autofabrikanten wettelijk verplicht zijn om te zorgen dat de snelheid die de teller aangeeft niet lager is dan de werkelijke snelheid
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zie dat ik twee keer dezelfde reactie heb gegeven, maar dan anders geformuleerd. Dat kwam door een foutmelding na de poging om de eerste reactie te geven. Sorry daarvoor.

Antwoorden (2)

Ja daarvoor kun je een boete krijgen.
De maximumsnelheid is de maximumsnelheid, ongeacht op welke rijbaan je rijdt.

Toegevoegd na 7 minuten:
Maar er is ook nog zoiets als een meetcorrectie en een ondergrens waaronder niet bekeurt wordt. Een klein beetje te hard zal in de prakijk dus nog geen boete opleveren
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja want je mag alleen inhalen als je de maximum snelheid niet overschrijdt

Toegevoegd na 1 minuut:
en je kilometer teller is niet nauwkeurig hoe harder je voertuig kan met de auto kan je daardoor ongeveer 10km/uur te hard langs flitsers rijden en zal je nooit een boete krijgen
Bronnen: