Ik steek een éénrichtingsweg over, een auto (die tegen het verkeer in rijdt) rijdt mij aan. Wie ziet er fout?

Stel: Ik zou een éénrichtingsweg oversteken en alleen kijken in de richting waar de auto's vandaan mogen komen. Een auto die van de andere kant komt (en dus tegen het verkeer in rijdt) heb ik niet in de gaten. Vervolgens wordt ik door die auto aangereden, wie zit er dan fout?

Deze vraag is puur uit interesse. Ik wilde een éénrichtingsweg oversteken, maar vanuit tegengestelde richting kwam een auto die ik eerst voor heb laten gaan.

Toegevoegd na 20 uur:
Voor wie het nog niet duidelijk is, ik steek als voetganger over.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
Ritsuka
10 jaar geleden
volgens mij kan er vaak nog wel een fietser van die kant komen, dat is vaak een uitzondering bij 1 richtingsverkeer. dus altijd opletten
Poet
10 jaar geleden
Of ziekenwagen, politie, brandweer, spookrijder
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Steek jij over als voetganger of is het een kruizingssituatie en steek je met een voertuig over?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als voetganger ;)

Het beste antwoord

De aanrijder wordt hierop, zeker in eerste instantie, aangesproken. De voetganger geldt als zwakke verkeersdeelnemer. Volgens art. 185 van de Wegenverkeerswet is dan sprake van risicoaansprakelijkheid.
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hier geld de gewone voorrangsregeling. Komt de auto van rechts of rijd deze op een voorrangsweg / kruising dan heeft deze gewoon voorrang ondanks dat deze tegen het verkeer inkomt.

Een eenrichtingsweg wordt in de wetgeving niet uitgesloten van de voorrangsregeling zoals een woonerf (uitrit).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar de bestuurder is wel in overtreding door tegen het verkeer in te rijden...