Wat is het verschil bij een auto tussen een turbo en een compressor ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
2.2K

Het beste antwoord

Op zich is een turbo ook een compressor, maar je zal doelen op het verschil tussen een supercharger en een turbo?

Een turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen en vraagt geen vermogen. Een supercharger wordt aangedreven door draaiende onderdelen van het motorblok. Hierbij zal de motor eerst vermogen aan de charger moeten leveren voordat er winst gepakt gaat worden.

Een charger werkt over het algemeen goed bij elk toerental (dus ook onderin), waarbij een turbo voornamelijk de winst in de hogere toerentallen zal pakken.
Je kan met allebei veel vermogen winnen, maar het gebied waarin je het extra vermogen pakt zal verschillen. Ook de karakteristiek zal anders zijn.

Als je de hoogste vermogenswinst zoekt, dan geef ik de voorkeur aan een turbo. De dikke single turbo erop, die bovenin de toeren erg veel vermogen extra levert.
Als je wil dragracen, is een charger the way to go.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
"Een turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen en vraagt geen vermogen" ? Natuurlijk wel.
Verder een plus voor je uitleg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi uitgelegd +