Wat is de maximumsnelheid op een snelweg?

Ik ga morgen op voor mijn autotheorie, daarom heb ik een oefenexamen via de website van CBR gemaakt. Hierbij werd de vraag gesteld wat de maximumsnelheid op een snelweg is. Ik heb de vraag met 130 km/u beantwoord, dit werd fout gerekend.
Als uitleg kreeg ik dat de maximumsnelheid op een snelweg 120 km/u bedraagt.
Toen ik net terug keek in mijn theorieboek (nieuwste versie van Vekabest) stond overduidelijk dat de standaard maximumsnelheid op een snelweg 130 km/u is. Ik ben hierdoor in de war gebracht en kan op de website van CBR niets hierover terugvinden.
Kan iemand me hier verder mee helpen?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
1.2K

Antwoorden (3)

Het oefenexamen is wellicht van een paar jaar geleden. De regels zijn gewijzigd sinds 1 september 2012.
Tenzij anders aangegeven geldt op snelwegen toch echt 130 km/h als maximumsnelheid. Geldt deze snelheid niet, dan staat de afwijkende maximumsnelheid op borden boven en langs de weg. Het kan ook voorkomen dat alleen overdag (tussen 06.00 en 19.00 uur) een andere snelheid geldt dan 130 km/h. De snelheid die overdag geldt – 100 of 120 km/h – staat aangegeven op een bord langs de weg met daarbij een onderbord met daarop het tijdvenster dat deze beperking geldt.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vergeet niet de 80 km/u-zones en verbindingsbogen op knooppunten waar meestal een maximumsnelheid van 70 km/u of 90 km/u geldt.
Het CBR is niet altijd even consequent in de antwoorden. Ik weet nog dat ik een vraag kreeg of je in een bocht (buiten de bebouwde kom) 80 km/h mocht rijden (en stond een bord metadvies snelheid 40 km/h). Ik zou hebben geantwoord dat het mocht, maar wist dat ze dat zouden fout rekenen... (wnat 80 rijden waar 40 geadviseerd wordt was gekkenwerk (hun daadwerkelijk antwoord bij de oefenvragen)).

Mijn advies hierin is dat je gelijk hebt, maar dat het CBR het kennelijk fout rekent bij de oefenopgaven op het web. Je zou nog even na kunnen kijken of er misschien staat wanneer hun site voor het laatst is ge-update.
Ik zou hier aanhouden dat je 130 km/h mag. Maar er is geen pijl op te trekken.

Je kan ze even bellen om het zeker te weten.
http://www.cbr.nl/adressen.pp?&cookieprefs=deny
10 jaar geleden
Als ik de grens overkom bij Zevenaar staat er een bord met als max snelheid op de snelweg van 130km. Daaruit concludeer ik dat dat de maximale snelheid is in Nederland.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Goed argument. Plus.