Ben je strafbaar als je op een parkeerplaats (privaat bv supermarkt) tegen de richting in rijdt?

En wat als hierdoor een ongeval door wordt veroorzaakt waar de in de goed rijdende richting voertuig schuld zou zijn?

Toegevoegd na 7 minuten:
En wat is de eventuele straf als het strafbaar zou zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
1.5K

Het beste antwoord

Twee dingen vooraf: 1. Als er nergens duidelijk aangegeven staat dat het een prive parkeerterrin betreft moet je er vanuit gaan dat het om een openbaar terrein gaat en heb je jezelf sowieso aan de gebruikelijke verkeersregels te houden.
2. Als er op enigerlei wijze een te gebruiken rijrichting aangegeven staat en je houdt je daar niet aan ben je in ieder geval aansprakelijk te stellen voor alle eventuele veroorzaakte schade.
Verder is het aan te bevelen om in een dergelijke situatie meteen te kijken of er getuigen zijn en daar gegevens van opnemen en even in de betreffende supermarkt of bij de beheerder van het parkeerterrein informeren waar wat eventueel aangegeven staat aan regelgeving.
Is het werkelijk een prive terrein en zo ja staat dit ergens aangegeven en ook of er ergens aangegeven staat of de regels van de verkeerswet van toepassing zijn.
Wat er ook aangegeven staat aan regels, als het een niet openbaar terrein is kan de politie geen bon geven dus geen straf opleggen.
Wel is het mogelijk, als dit expliciet en duidelijk zichtbaar vermeld wordt dat er door een aangestelde beveiliger sancties in de vorm van een boete opgelegd kunnen worden bij een eventuele overtreding van de geldende regels.
Verder is het een kwestie van onderling opplossen en dat kan wel eens een heel lastig verhaal gaan worden.
Veel succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Op prive tereinen gelden andere regels dan op de openbare weg.
OP een prive terein gelden de regels die de eigenaar van het prive terein heeft gemaakt
dus als hij een bepaalde rijrichting aangeeft en je rijd niet die richting op ben je in overtreden met de regels.

Toegevoegd na 2 minuten:
In deze regels zullen meestal wel aangegeven staan,waarbij meestal staat dat de normale verkeersregels in acht genomen dienen te worden.
Staat er niets, dan gedraag je je mbt parkeren zoals van je verwacht wordt dat je je gedraagt, en men zal verwachten dat dat volgens de regels van de openbare weg is. Omdat iedere automobilist geacht wordt deze te kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet strafbaar, wel aansprakelijk (tenzij je iemand dood rijdt, onder invloed bent o.i.d.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als de parkeerplaats zonder belemmering bereikbaar is kan deze gewoon vallen onder de bepalingen van de wegenverkeerswetgeving en ben je strafbaar.
Dit heeft te maken met de wijze waarop de eigenaar eea heeft aangegeven.
Schiphol bijvoorbeeld is privaat terrein echter bij het oprijden zie je borden dat de wegenverkeerswetgeving geldt.