Wie vindt ook dat verkeers- en andere boetes afhankelijk van het inkomen moeten zijn?

Een armoedzaaier die een verkeersovertreding maakt, betaalt bijv. € 150. Ongeveer een kwart maandinkomen. Een ex-wethouder die de boel flest (Hulman, Rotterdam)en € 4000 netto per maand wachtgeld vangt, betaalt voor hetzelfde feit hetzelfde bedrag, maar kan er vrolijk om lachen. Koos Spee en Fred Teeuwen snappen er niets van, maar er zijn vast wel slimmere mensen.

Toegevoegd na 1 minuut:
In verschillende Scandinavische landen wordt het al toegepast.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind de term "armoedzaaier" een beetje verkeerd uitgekozen, maar dat zal wel aan mij liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar is de bron over die scandinavische landen? Ik geloof het namelijk niet.

Antwoorden (13)

Ik ben het helemaal eens met deze gedachte. Een boete is pas echt een boete als je hem ook in de beurs voelt. Ik heb al eens eerder een brief naar de minister gestuurd met het verzoek om een boete altijd een vast percentage te laten zijn. Daar heb ik nooit iets op teruggehoord...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afgezien van het feit dat een armoedzaaier natuurlijk helemaal niks te zoeken heeft in een overbodig luxe-artikel als een auto, maar los daarvan klinkt je stelling wel aantrekkelijk. Ik denk echter dat het niet alleen administratief absoluut niet te bolwerken zou zijn of je moet met maximaal drie schalen werken. Maar dan nog...

Het doel van een boete is echter niet zozeer alleen de overtreder even flink laten boeten (!) maar voornamelijk het verhogen van de verkeersveiligheid. De bedragen moeten zodanig vastgesteld zijn, dat je niet lachend de hele dag door het rode licht scheurt. En in Nederland zijn ze al vrij hoog.

Een boete is echter geen verplichte kostenpost ; niemand dwingt je om de verkeersregels te overtreden, te hard te rijden, rechts in te halen of fout te parkeren ; dat heb je 100 % zelf in de hand. Kun je het geld wat minder goed missen (maar ook rijke mensen lachen er niet direct om hoor) dan zul je gewoon iets beter moeten opletten. Zo moeilijk is het niet. Ik heb er in mijn leven zegge en schrijve één gehad, en dat was omdat een chagrijnige agent het nodig vond mij 's morgensvroeg een prent te geven voor op de stoep fietsen.

Aan de andere kant kun je dan wel alles inkomensafhankelijk maken ; van de boodschappen tot huurprijzen tot dienstverlening. Het nut van een hoger inkomen (vaak voor een betere of moeilijkere baan, alzijn er inderdaad de door jou genoemde excessen - maar die vormen een ander vraagstuk) is dat je je meer dingen kunt permitteren van je inkomen. Dus ook meer boetes, maar dat blijft zondegeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat een auto voor jou een overbodig luze artikel is wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt, niet iedereen is mobiel, en soms zeer afhankelijk van een auto, zeker gezien het "prachtige"openbaar vervoer in dit land. Van mij dit keer een -
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht dat we het hadden over armoedzaaiers, niet over 'iedereen'.....kwestie van interpretatie blijkbaar. \En noodzakelijkheid is ook een zeer, zeer flexibel begrip ; je kunt het zo noodzakelijk maken als je zelf wilt natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een akelijk woord "armoedzaaier". Ik neem even gemakshalve aan, dat jouw eerste zin sarcastisch is bedoeld?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dikke +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De term armoedzaaier komt uit de vraag ; die is zeer zeker niet van mij !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Marleen, meen je echt, wat je schreef: "Afgezien van het feit dat een armoedzaaier natuurlijk helemaal niks te zoeken heeft in een overbodig luxe-artikel als een auto,"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat was gewoon een reactie op de vraag. Maar ja, ik denk wel dat ik dat echt meen ja. Wat moet je ermee dan? Naar je werk rijden ? Dan ben je geen armoedzaaier. Sowieso hebben we die in dit land eigenlijk niet. Hooguit mensen die met minder luxe moeten doen, maar dat is iets heel anders dan armoe.
Ik vind het pure onzin. Waarom zou ik bv meer moeten betalen voor 20 km te hard als een ander? Voor die overtreding staat een vaste prijs en als je je aan de regels houd, is er niks aan de hand. Ik kan het toch ook niet helpen als ik meer of minder verdien dan een ander?
Het zijn allemaal vaste prijzen en je weet dat als je een overtreding begaat je die prijs moet betalen. Wil je dat risico niet lopen, dan moet je thuisblijven of geen overtreding begaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Ik heb niets tegen mensen die veel verdienen (wij verdienen ook genoeg en heb verschrikkelijk verantwoordelijk werk). Ik heb iets tegen mensen die vinden dat ze arrogant mogen zijn in het verkeer omdat voor hen tijd belangrijker is dan levens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(reactie hoort eigenlijk bij mijn antwoord, maar is aan jou gericht)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok, snap je, maar dat bepaalde mensen arrogant in het verkeer zijn, en daardoor gevaarlijker zouden zijn, heeft niks met rijkdom te maken.
Wat een ongelooflijk idioot idee.

Dus iemand heeft 10 jaar gestudeert, en begint op zijn 30-e eindelijk geld te verdienen maar schiet daarna wel hard omhoog en op zijn 35e verdient hij/zij 5500 netto in de maand. En iemand heeft zijn hele leven op zijn luie * gezeten om een uitkeringkje te ontvangen. Beiden rijden door rood en krijgen een boete. De persoon met zijn 5500 netto moet nu meer betalen omdat hij meer geld heeft? Onzin. Als we in Nederland eens zouden ophouden met iedereen die wat geld verdient heeft dat meteen af te pakken om aan de mensen toe te stoppen die minder geld hebben, zou er een stimulans ontstaan om te gaan werken. Er zijn te veel mensen in Nederland die schreeuwen dat ze te weinig geld hebben, maar wel kieskeurig zijn als ze moeten werken.

Mensen die veel verdienen betalen ook -zelfs in percentage- veel belasting, dit gaat van 33,50% via 42,00% naar 52,00% voor de hoogste inkomens. Dat is ook unfair: Als je veel verdient moet je procentueel meer van je inkomen afstaan aan de staat.

Als we dan toch op basis van % van inkomen praten: Zullen we inkomsten belasting ook als een vast percentage van het inkomen zetten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap het gevoel van 'gelijke monnikken gelijke kappen'wel die sommigen aanhangen.

Toch is een boete iets anders dan een product wat je koopt van een ondernemer. Het is een straf. Veel straffen zijn voor iedereen gelijk (gevangenis, schadevergoeding, taakstraf) maar een boete komt bij iedereen toch anders aan, hij voelt hem anders.
Dus ik ben wel voor percentages, dan is een straf voor een uitkeringsstrekker dezelfde als voor een millionair.

Doel van de straf is oa voorkoming van het plegen van delicten, zowel afschrikking voor een volgende keer als voor anderen. Een roodlicht- of parkeerboete heeft dat effect niet voor een millionair. Die denkt gewoon in termen van tarieven. Hij kan (voor hem vrij goedkoop) dus gewoon overal parkeren. Een wielklem werkt dan al weer 'gelijker'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Nee, dat zou oneerlijk zijn.

Als iemand keihard voor elke cent werkt zou die een hogere boete krijgen voor eenzelfde vergrijp dan iemand die de hele dag geen reet doet. Dit is dan wel weer het andere uiterste.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik ben wel een voorstander van het verhogen van de boete als je er meer krijgt. Door bij elke volgende boete bijvoorbeeld 10% extra te betalen.

Boete 1 is €50,00
Boete 2 is €75,00 maar omdat je al eerder een boete had, +10% dus wordt deze €82,50
Boete 3 is €60,00 maar omdat je al 2 eerdere boetes had, +10% en de 10% van de eerdere boete (€6,00 + €7,50) dus wordt deze €73,50
enz. enz.

Dit is maar een voorbeeld, je kan natuurlijk ook de extra percentages af laten hangen van het aantal kilometers te hard.

Zo pak je degenen aan die te vaak, te hard rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze regel houdt geen rekening met het feit of iemand werkeloos is of niet. Daar ligt het probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@magic
Dan moeten ze niet 10 km te hard rijden. Het probleem ligt puur bij het wel of niet in overtreding gaan. Als je dan een minimumloon hebt, dan moet je maar 4 keer zo goed opletten in het verkeer en niet altijd excuses zoeken.
Een straf opgelegd door de rechter wordt gegeven om drie redenen: afschrikking (omdat er straf op staat gaan anderen het niet zo gauw doen), genoegdoening (terugbetalen van wat aangedaan is), lering (tijdens je straf kan je nadenken over wat je gedaan hebt). Dat gaat dan over gevangenistraffen. Een lichte verkeers overtreding (dus geen misdrijf) is meer een administratieve straf. Een parkeerboete is zelfs geen boete maar een "belastingnaheffing". En dat is voor iedereen gelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De boete is het risico dat je neemt wanneer je door rood rijdt of een ander soort overtreding begaat. Het risico van een boete kun je volledig incalculeren.

Er zullen altijd en overal verschillen zijn, en blijven, in inkomens. De rijke stinkerd zal wellicht zijn schouders ophalen bij het krijgen van een boete en erom kunnen lachen. Jan Modaal krabt zich wellicht nog eens extra achter zijn oren. Het risico van het vak..

Dezelfde vergelijking gaat op in alles. Iemand die rijk is koopt met gemak een plasmascherm en trekt lachend zijn portemonnee. Jan Modaal die achter hem in de rij staat, krabt zich dan wellicht ook achter zijn oren.

Verschillen zullen er altijd zijn. Wanneer je de hoogte van boetes op het inkomen gaat baseren, kun je dit volledig door gaan trekken en is het eind zoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zit wat in. Mij valt ook op dat mensen met grote 'patserbakken' vaak erg asociaal in het verkeer zijn. De oorzaak hiervan zou ook best eens kunnen zijn dat ze die boete nauwelijks voelen in hun portemonnee. Ik heb ook wel eens mensen horen pochen over de hoeveelheid boetes die ze ontvingen, met de opmerking dat die boetes minder kosten dan het feit dat ze te laat op hun zakelijke afspraak zouden komen.
Wat mij betreft mogen ze dit als pilot gaan uitproberen!

Tijdens vakanties in Scandinavië merk je hoe prettig het is als mensen zich daadwerkelijk aan de verkeersregels houden. Nu is het verkeer daar ook minder druk. Dit helpt zeker mee, want druk verkeer is niet bevorderlijk voor hoffelijk gedrag.

Maar dat mensen hufterig gaan rijden omdat de boete een wassen neus zijn, is wat mij betreft iets waar maatregelen tegen genomen mogen worden. Voor mij betekent 'gelijke monikken, gelijke kappen' niet: Wie het meest kan betalen, heeft het meeste recht. Van mij mag iedereen die een verkeersovertreding maakt dit voelen in zijn portemonnee. De verkeersregels gelden voor iedereen en zijn in het belang van de verkeersveiligheid, dus moeten ze geen afweging worden tussen het halen van een afspraak of een paar 'grijpstuivers' betalen, maar regels waar je je aan houdt en als je dat niet doet, dan moet die boete ook daadwerkelijk voor iedereen een 'boete' zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jou antwoord druipt van de persoonlijke afkeer tegen mensen die meer verdienen. Deze mensen werken echter 9 van de 10 keer veel meer, hebben veel meer verantwoordelijkheden, hebben meer geinvesteerd om er later beter van te worden, betalen al veel meer belasting en ga zo maar door. Waarom hun meer betalen? In verhouding betalen ze voor alles al meer en zorgen dus ook meer dat de economie op pijl blijft.
Straks gaat een BigMac 7 euro kosten voor een salaris van boven de 5000 euro en 4 euro voor onder de 5000 euro. Het moet niet gekker worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Ik heb niets tegen mensen die veel verdienen (wij verdienen ook genoeg en heb verschrikkelijk verantwoordelijk werk). Ik heb iets tegen mensen die vinden dat ze arrogant mogen zijn in het verkeer omdat voor hen tijd belangrijker is dan levens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben ik ook met je eens, maar je wijst hierbij beschuldigend naar de rijke man in zijn patserbak en vergeet dat de arme man in zijn afgetrapte golf minstens net zo asociaal door het verkeer heen gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met dit verschil dat de een pijn in zijn portemonnee heeft na het betalen van de boete en hierdoor hopelijk gaat nadenken en de ander voelt niets er niets van.......
Absoluut niet. Het leven is al duur zat.
Het moet maar eens uit zijn met die voortdurende nivellering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die TBR;

Hoewel deze maatregel rechtvaardig lijkt doe je er de spreekwoordelijke blinddoek van vrouwe Justitia mee af; de rechter moet de daad en de straf afwegen zonder aanziens des persoons, dus ook bij verkeersovertredingen. Sleutelen aan dit beginsel legt de bijl aan de wortel van ons rechtssysteem en daar ben ik niet vóór.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Totale onzin, ooit van discriminatie gehoord? Volgens mij is dit in Nederland helemaal niet mogelijk. Aangezien het erg naar discriminatie ruikt. Ik wil wel eens bronnen zien van die landen. Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik een armoedzaaier zou zijn zou ik me aan de regels houden. Geen boetes.