kan ik een passagier vervoeren op een landbouwvoertuig?

ik wil mijn auto laten ombouwen tot landbouwvoertuig,
als het dan officieel een landbouwvoertuig is mag ik dan nog steeds mensen meenemen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
3.6K

Het beste antwoord

Vervoer van passagiers op landbouwvoertuigen
Als passagiers op landbouwwagens worden vervoerd, bestaat het risico van ongelukken met al dan niet fataal letsel tot gevolg. Bij het vervoer van personen op de landerijen rond het boerenbedrijf dienen de volgende regels in acht te worden genomen:

Het trekkend voertuig moet voor de taak geschikt en goed onderhouden zijn (met name de remmen, banden en de stuurinrichting), en moet beschikken over een inrichting om de aanhangerrem te bedienen.
De aanhangwagen moet naar behoren en veilig aan het trekkend voertuig zijn vastgekoppeld. De wagen moet in goede staat verkeren en goed zijn onderhouden (met name de banden, remmen en het aanhangsysteem voor de tractor).
Geen van de passagiers, noch de bestuurder, moeten in aanraking kunnen komen met de wielen, ongeacht de plaats waar zij zich tijdens het vervoer bevinden.
Het voertuig dat hen draagt, dient voor vervoersdoeleinden geschikt te zijn.
De besturing van het trekkend voertuig dient te worden verricht door een persoon die hiervoor naar behoren is opgeleid.
Op zowel het trekkend voertuig als de aanhangwagen dienen goed werkende achterlichten, en met name richtingaanwijzers, te zijn aangebracht.
Zorg voor goede verlichting bij de in- en uitstapzones van het voertuig waarop de passagiers worden vervoerd alsmede op het voertuig zelf, indien het vervoer na zonsondergang plaatsvindt.
Er dient een veilig werksysteem (veilige werkpraktijken) gehanteerd te worden. Zo dient er een persoon te worden aangewezen die toezicht houdt op de passagiers en die hen bijstaat, en de bestuurder mag de aanhangwagen niet verplaatsen voordat deze persoon toestemming of het sein daartoe gegeven heeft.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank je wel voor je antwoord

Andere antwoorden (1)

Ja, als het voertuig ingericht is voor het vervoer van personen, dan maakt het niet uit of het een landbouwvoertuig is of niet. Je moet je alleen wél aan de snelheid houden.
jc54