ben 2-5-1979 geboren maar moet iknu als nog op voor certificaat voor brommer?

Wou een scooter kopen vandaar

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
4.4K

Antwoorden (2)

"U moet voor het besturen van een bromfiets, snorfiets, bromscooter, brommobiel en spartamet een bromfietsrijbewijs (brommerrijbewijs) hebben. Een bromfietsrijbewijs heeft de categorie AM."

Dus ja, dat is nodig, er wordt geen uitzondering meer gemaakt voor mensen die voor 1980 zijn geboren.

Overigens: Met een geldig Nederlands autorijbewijs (categorie B) of motorrijbewijs (categorie A) is een apart rijbewijs AM niet nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hi sinds waneer is dat? Heb voor ik mijn rijbewijs had jaren brommer kunnen rijden zonder brommerijbewijs. Dit was in de jaren 90.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nonamanis, er is een overgangsperiode geweest voor de mensen die al brommer reden maar geen autorijbewijs hadden. Die kregen er geloof ik nog eentje zomaar. Nu moet je dus een AM bewijs hebben zolang je geen A of B bewijs hebt. Dat is toch al een poosje zo. Eerst was AM alleen theorie, nu ook praktijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Nonamanis. Bromfietscertificaat voor mensen geboren op of na 1 juli 1980, was per 1996 verplicht. Rijbewijs AM sinds oktober 2006
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke dank jullie wel:)
Je kon als je op tijd was een certificaat halen zonder dat je daarvoor een examen hoefde te doen (gezien je geboortdatum)

daarvoor is een overgansperiode geweest.

enige jaren geleden is het certificaat afgeschaft en overgegaan op rijbewijs AM, vanaf toen zijn alle certificaten ongeldig geworden.

Je kon toen in een overgangsperiode je certificaat overzetten naar een rijbewijs AM.

Indien je op dit moment niet beschikt over rijbewijs AM zul je, net als iedereen dit moeten gaan behalen (theorie EN praktijk!)

Mocht je in het bezit zijn van een autorijbewijs, dan heb je automatisch ook rijbewijs AM.