Kan polyester gemakkelijk terug los gemaakt worden van hout?

Ik kocht een zeilbootje dat in zijn oorspronkelijke staat een houten kajuit had. De vorige eigenaar heeft er echter polyester over gedaan (zowel binnen als buiten). Omdat ik het houtwerk veel mooier vind, denk ik erover na om het polyester er terug af te halen. Gaat dit makkelijk? Zijn er bepaalde manieren van werken die het gemakkelijker maken om het er terug af te krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Boten
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al 60km gevaren trouwens met de nieuwe boot? Hoeveel benzine heb je nu verbruikt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, nog steeds niet!

Het beste antwoord

Kun je ergens een stukje proberen? Het hangt af van het oppervlak toen het polyester is aangebracht. Hoe ruwer dat was, hoe moeilijker het los gaat. Daarnaast maakt het ook uit hoe vochtig het hout was toen de polyester is aangebracht.

Er bestaat een kans dat de eigenaar dat gedaan heeft om rot tegen te gaan of te stoppen... Je loopt dus kans om onaangenaam verrast te worden als je het los gaat halen en flink wat ellende tegen te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als het gelijmd erop zit gaat het er niet meer mooi en gemakkelijk af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt er vanaf of het hout opgeruwd is voor het aanbrengen van de poly.
Als het hout licht opgeschuurd is kan je het er wel voorzichtig afhalen zonder dat je het hout te erg beschadigd.
Daarna een dikke lak eroverheen en je ziet er niets meer van.

Als het hout opgeruwd is, grof geschuurd, zit de poly dieper en is het lastiger te verwijderen.
Wat je dan kan doen is het voorzichtig eraf halen en de resten poly die in het hout zitten wegschuren met een schuurmachine.Daarna lakken uiteraard.