Wat moet je doen als...?

Ik heb een heel hypothetische vraag. Stel je voor dat je een busschauffeur bent en op 1 kilometer van het ziekenhuis krijgt een passagier in jouw bus een hartstilstand. Je bent dus op maar 1 kilometer verwijderd van het ziekenhuis. Wat moet je doen als busschauffeur, stil gaan staan en een ambulance bellen of als een gek naar het ziekenhuis rijden met je bus en daarbij alle verkeersregels overtreden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Eerst maar eens reanimeren en de hulpdiensten belle. In overleg met de hulpdiensten bepalen wat te doen. Voor hetzelfde geld rijdt een blok verder een ambulance.

Ik zou direct 112 bellen en de ambulance laten komen. Uit ervaring weet ik als je in een ambulance het ziekenhuis binnenkomt je direct wordt geholpen. Anders kan het soms nog wel even duren voordat je op de juiste afdeling bent.

Een ambulance bellen! Als je namelijk met de bus naar het ziekenhuis rijdt, dan moet er alsnog een brancard komen en moet de persoon nog vervoerd worden naar de eerste hulp. En je kan niet als een gek naar het ziekenhuis rijden, want dat is onveilig voor iedereen en waarschijnlijk hebben de passagiers geen veiligheidsgordels. Dus, zet de bus stil, bel een ambulance, en zeg alle passagiers die verder niet kunnen helpen de bus uit te gaan en verderop te wachten. Als de ambulance komt dan kan het ambulancepersoneel de passagier met een hartstilstand snel reanimeren of andere hulp geven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100