Hoe moet je schade onderling regelen?

Ik had een botsing met een motoreijtuig en we hebben besloten om de schade onderling te betalen (50/50). Alleen wil ik wel een soort van ''bewijs'' dat we het onderling hebben geregeld en dat ik mijn deel heb betaald om later onaangename verrassingen te voorkomen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
4.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
tja, daar komt het probleem. heb je foto's of ander bewijs van de situatie
?

Antwoorden (2)

Helemaal indekken kun je je niet, maar je kunt beginnen met beide een offerte aan te vragen van de schade. Vervolgens tel je deze op en deel je dit door twee. Dan maak je een contract in tweevoud, waarin je beschrijft welk bedrag beide personen aan elkaar schuldig zijn en zet je er iets bij over meerkosten die berekend kunnen worden als de kosten hoger uitvallen en onderteken je dat beide. Dan hebben jullie beiden zwart of wit, dat je elkaar iets schuldig bent en kun je stappen ondernemen als er niet betaald wordt. Natuurlijk zijn er foefjes die gebruikt kunnen worden om er alsnog onderuit te kunnen komen, maar heb een beetje vertrouwen, dat het goed komt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
U kunt het best even op internet zoeken naar een finale kwijting.

Met finale kwijting wordt de wederzijdse afspraak bedoeld om niet meer op de zaak terug te komen. U zet als het ware samen met de tegenpartij een dikke streep onder de zaak.

Als partijen elkaar aan het slot van een schaderegeling over en weer ‘finale kwijting' verlenen dan wordt dat opgenomen in een vaststellingsovereenkomst. Alleen als er sprake is van bedrog of in andere zeer uitzonderlijke omstandigheden kunt u nog op de zaak terugkomen.

Het moment van kwijting valt vaak samen met betaling van de definitieve schade-uitkering door de aansprakelijke partij. U moet op dat moment dus goed bedenken of de tijd wel rijp is voor een definitieve regeling van uw schade.

Als u deze overeenkomst beide tekent is het niet makkelijk om nog schade te verhalen.