Kun je je rijbewijs achteraf kwijtraken als je bent geflitst?

Goedeavond ik heb met de auto 45 kilometer te hard gereden binnen de bebouwde kom waar een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur geldt. Ik wil graag weten of ik naast het betalen van een geldboete ook mijn rijbewijs moet inleveren. Het is de eerste keer dat dit mij overkomt en ik heb er enorm spijt van. Ik heb ook een formulier ontvangen waarop ik moet invullen wie de bestuurder was. Alvast bedankt voor de antwoorden.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
17.3K
Ritsuka
5 jaar geleden
Je mag van geluk spreken dat je geen kind hebt doodgereden. Hopelijk denk je beter na over de mensen om je heen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Moraliseren is ver van mij, maar het moet mij van het hart dat 45km te hard rijden waar max 50km/u is toegestaan meer op laagvliegen lijkt dan te snel rijden dat je zomaar overkwam. Zonde van de toekomstige boete (maar geluk dat je geen zeer ernstige brokken hebt gemaakt), voor dat geld had je op Zandvoort je snelle racelicentie kunnen halen en betalen.

Antwoorden (4)

Nee je kan niet achteraf je rijbewijs kwijt raken het formulier is bestemd om te weten wie de wagen reed om te kunnen zien wie de berijder op dat moment was. Heeft die vaker en meerdere keren zo een overtreding begaan dan zal de zaak voor de rechter komen en dan kan de rechter wel beslissen dat het rijbewijs wordt ingenomen.
5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
Dus, ja. Als het vaker is voorgekomen kan de rechter achteraf beslissen om je rijbewijs in te nemen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De vragensteller heeft het over - de eerste keer - en minder dan 50km/uur te snel gereden in de bebouwde kom waar 50km/u de toegestane maximum snelheid was.
Dus neen, geen intrekking van het rijbewijs.
Voorlopig komt er geen rechter aan te pas. Hooguit een OM-zitting.
Je sloft als de snelheidsovertreding onder de 50km/uur is. Van de snelheidsovertreding wordt een wettelijke meetcorrectie van 3 km/u afgetrokken; voor de berekening van het boetebedrag wordt dus uitgegaan van een overschrijding van de snelheid met 42 km/u.
Het boetebedrag wordt vastgesteld op basis van een individuele beslissing van het Openbaar Ministerie. Maar reken op meer dan een paar honderd euro's.
Bij flitsen is alleen het kenteken bekend. De boete is voor rekening van de bestuurder, vandaar dat de identiteit van de bestuurder apart gevraagd wordt.
Pas (nou ja Pas) bij een snelheidsovertreding met 50 km/u of meer, krijgt de bestuurder als bijkomende straf vaak een ontzegging van de rijbevoegdheid van twee maanden opgelegd. De precieze duur van de ontzegging van de rijbevoegdheid is afhankelijk van de volgende omstandigheden: b.v. of je het rijbewijs dringend nodig hebt voor werk of andere belangrijke sociale verplichtingen.
Als de definitieve snelheidsovertreding 45km/uur is, blijft het rijbewijs buiten beeld (mits deze overtreding echt de eerste keer is). Wel een financiële aderlating met de waarschuwing: ga heen en zondig niet weer.
Deze snelheidsovertreding valt onder het strafrecht en wordt dus vastgelegd in de Justitiële documentatie.
Toegevoegd op 22 november 2018 09:05: bron, tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je hebt geluk met je rijbewijs net niet kwijtraken. wel zal er een aantekening komen op jouw naam. Ik neem aan dat je nog vrij jong bent en dan is niets leuker dan hard rijden in je auto. Doe dat vooral niet in de bebouwde kom, je wilt echt de papa echt niet tegenkomen van bv kind wat jij aan had kunnen rijden.
Je hoort al van de anderen wat voor stommiteit je uitgehaald hebt, ik geef je nog een rekensommetje mee.
Stel je voor dat er dus eeen kind plotseling voor je op de weg stapt.
De formule om de remweg te berekenen is: S= V² / 2xA
Je snelheid dient je naar m/sec om te rekenen. Aantal km/h delen door 3,6.
Even je best doen en je weet het antwoord. Je zult vanaf nu 2x nadenken.
Als laatste kan ik je vertellen dat de boete aan de vrij hoge kant zal zijn.
5 jaar geleden
Als je binnen de bebouwde kom de max snelheid met 30kmpu overschreid ben je je rijbewijs kwijt; maar gezien de datum van je vraag was je hier onderhand al achtergekomen. Buiten de bebouwde kom is het met 50 kmpu.

Als je geflitst wordt, moet je later voorkomen en raak je hem alsnog kwijt; staande houding hoeft dus niet per see!